فهرست مطالب
Toggleامروزه هوش مصنوعی (AI) به طور فزایندهای در تمام دنیا به کار گرفته میشود. بخش برونسپاری فرآیند کسبوکارها (BPO) از جمله صنایعی است که استفاده از این فناوری را آغاز کرده است. مراکز تماس از هوش مصنوعی در خودکارسازی فرآیندها، تجزیه و تحلیل دادهها، کمک به مشتریان، تولید محتوا و ارائه گزینههای سلف سرویس به مشتریان کمک میگیرند. ارتباط اپراتور و هوش مصنوعی در مراکز تماس از جمله مسائل جدیدی است که اینروزها بسیار فراگیر شده است.
با توجه به قابلیت AI در تسهیل وظایف برای کارشناسان کال سنتر، آیا میتواند بهطور کامل جایگزین نیروی انسانی شود؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا میزان توانمندی واقعی این تکنولوژی هوشمند را باهم بررسی کنیم.
آیا هوش مصنوعی میتواند جایگزین کارشناسان مرکز تماس شود؟
با وجود اینکه فناوری هوش مصنوعی میتواند برخی از وظایف مرکز تماس را برای کارشناسان انجام دهد. اما، به هیچ وجه قادر نیست به طور کامل جایگزین نیروی انسانی شود. موارد زیر بعضی از دلایل این مسأله هستند:
اغلب مشتریان شما خواهان برقراری تماس و ارتباطات انسانی هستند
هوش مصنوعی نمیتواند جایگزین احساسات انسانی، همدلی و دلگرمی صحبت کردن با یک کارشناس خدمات مشتری یا فروش دلسوز و مشتاق کمکرسانی باشد؛ زیرا این تکنولوژی هنوز قابلیت تقلید مهارتهای گوش دادن فعال یا بازخورد انسانی را ندارد.
هوش مصنوعی در حال حاضر محدودیتهای زیادی دارد
فناوری AI هنوز نمیتواند مانند یک کارشناس مرکز تماس مکالمات انسانی را پیگیری کند. با اینکه در واحد خدمات مشتری، از چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاسخ به سوالات اولیه استفاده میشود، و سیستمهای پاسخ صوتی تعاملی (IVR) درخواستهای ساده را پردازش میکنند؛ اما همچنان در قابلیت رسیدگی به مسائل و درخواستهای پیچیده نمیتوانند با انسان رقابت کنند.
تکنولوژی AI مستعد خطا است
فناوری هوش مصنوعی به دلیل ماهیت و محدودیتهایی که دارد، نمیتواند جایگزین انسان شود؛ و به دلیل اینکه نمیتواند سوالات و درخواستهای مشتریان را به طور کامل درک کند؛ در بعضی موارد پاسخهای نادرست و راهکارهای نامناسبی ارائه میدهد، که موجب نارضایتی مشتریان میشود.
ادغام فناوری هوش مصنوعی میتواند هزینهبر باشد
کسبوکارها معمولا برای کاهش هزینهها به برون سپاری (BPO) روی میآورند. با ادغام کامل هوش مصنوعی در فرآیندهای مرکز تماس، قیمت خدمات ارائهدهنده تا حد زیادی بالاتر میرود. در حالی که، هدف برونسپاری در وهله اول، صرفهجویی در هزینههاست.
فناوری هوش مصنوعی همواره درحال رشد است و میتواند تغییرات اساسی در چشمانداز مراکز تماس BPO بوجود بیاورد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هوش مصنوعی میتواند مکمل نیروی کار انسانی در انجام فرآیندهای مرکز تماس باشد؛ اما هرگز نمیتواند به طور کامل جایگزین انسان شود.
هوش مصنوعی چگونه میتواند به مراکز تماس BPO کمک کند؟
هوش مصنوعی میتواند به چندین روش به این مراکز تماس کمک کند. این فناوری میتواند کارشناسان و مشتریان شما را توانمندتر سازد، عملیات فروش و پشتیبانی را بهبود بخشد و رضایت مشتریان را افزایش دهد.
فناوری هوش مصنوعی برای صنایع مختلف، از جمله واحد مرکز تماس، بسیار سودمند است. به همین دلیل است که رشد بازار آن روز به روز بیشتر میشود.
امروزه برونسپاری مرکز تماس در خط مقدم استفاده از فناوری هوش مصنوعی قرار دارد. در ادامه، بعضی از تأثیرات AI در بهبود فرآیندهای این مراکز تماس را بررسی میکنیم.
- هوش مصنوعی کارشناسان مرکز تماس را توانمندتر میسازد: با بهرهمندی از ویژگیهایی مانند شمارهگیری خودکار، باز شدن خودکار صفحه نمایش، احراز هویت تماسگیرنده و مسیریابی هوشمند، کارشناسان مرکز تماس شما کارآمدتر و توانمندتر میشوند. آنها دیگر نیازی به انجام دستی کارها ندارند و میتوانند انرژی خود را بر ارائه خدمات بهتر به مشتریان متمرکز سازند.
- حجم کاری مرکز تماس را کاهش میدهد: هوش مصنوعی میتواند برخی وظایف ساده کاری در مرکز تماس را به عهده بگیرد و بار کاری اپراتورهای شما را کاهش دهد. برای مثال، فناوری AI قادر است وظایف تکراری و پیش پا افتاده را برعهده بگیرد؛ بنابراین کارکنان میتوانند عملکردهای اصلی خود را بهبود بخشند.
- هوش مصنوعی حق انتخاب بیشتری به مشتریان میدهد: این فناوری گزینههای سلف سرویس مانند سیستمهای تلفن گویا، چتباتهای مجهز به هوش مصنوعی، پرسشهای متداول و پایگاه دانش را ارائه میدهد. به این شکل مرکز تماس به صورت بهینه به مرکز ارتباط با مشتریانی دارای کانالهای ارتباطی متعدد و پورتالهای سلفسرویس تبدیل میشود.
- AI فرآیندهای پشتیبانی را بهبود میبخشد: بجز عملکردهایی مثل خدمات مشتریان، فروش و پشتیبانی فنی، عملکردهای پشتیبان مانند ضبط تماس، نظارت بر اپراتور، تجزیه و تحلیل دادهها، پیشبینی حجم تماس نیز برای موفقیت مرکز تماس حیاتی هستند.
بیشتر بخوانید: مزایای هوش مصنوعی (AI) در مراکز تماس
با وجود مزایای گفته شده، مشاغل میتوانند از هوش مصنوعی برای ارتقا بازدهی نیروی کار خود استفاده کنند اما نمیتوانند نیروهای خود را با AI جایگزین کنند. این فناوری میتواند برای توانمندسازی کارشناسان مرکز تماس، مقیاسبندی عملیات و کسب رضایت مشتریان موثر باشد.
چرا ترکیب نیروی انسانی و ابزارهای هوش مصنوعی انتخاب بهتری است؟
استفاده از نیروهای مرکز تماس و ابزارهای هوش مصنوعی در کنار هم، میتواند کارایی مرکز تماس شما را به حداکثر برساند. ترکیب این دو عامل خدمات شما را بهبود میبخشد، رضایت مشتریان افزایش یافته و منجر به افزایش جریان نقدی شرکت میشود. این اقدام مزیتهای دیگری را نیز برای شما به همراه خواهد داشت:
جریان کار و فرآیندها را تسهیل میشود
AI میتواند وظایف پیشپاافتاده مرکز تماس را انجام دهد و فرآیندها را سرعت ببخشد؛ در حالی که کارشناسان شما بر عملیات اصلی و رضایت مشتری تمرکز دارند.
کارایی و بهرهوری سازمان افزایش مییابد
ترکیب هوشمندانه از عوامل انسانی و هوش مصنوعی میتواند عملیات مرکز تماس شما را کارآمدتر و سازندهتر کند.
دقت دادهها و کیفیت خدمات شما تضمین میشود
هوش مصنوعی میتواند بسیاری از وظایف و فرآیندها را خودکار کند. بااینحال، کارشناسان مرکز تماس باید صحت دادهها را دوباره بازبینی کنند تا از کیفیت خدمات اطمینان حاصل شود.
رضایت مشتریان افزایش پیدا میکند
کارشناسان شما میتوانند از طریق تماسهای تلفنی، خدماتی مانند پشتیبانی مشتری، بازاریابی تلفنی و ارائه مشاوره تخصصی را انجام دهند. درحالیکه، هوش مصنوعی گزینههای سلف سرویس را برای افزایش رضایت مشتریان پوشش میدهد.
هزینهها کاهش و درآمد افزایش مییابد
ترکیب قدرت هوش مصنوعی و نیروی انسانی میتواند به افزایش سود شما کمک کند. از طرفی، برونسپاری مرکز تماس منجر به صرفهجویی در هزینههای شما در طولانیمدت میشود.
هوش مصنوعی چگونه به افزایش کارایی مرکز تماس، کمک میکند؟
امیدواریم پس از مطالعه مطالب بالا، تصویر واضحتری از جایگاه مناسب هوش مصنوعی و اپراتورها در مرکز تماس امروزی بدست بیاورید. راهحلهای هوش مصنوعی به بهینهسازی فرآیندهای مرکز تماس کمک میکنند و نهایتا منجر به توانمندتر شدن کارمندان، کاهش حجم کاری و افزایش رضایت مشتریان شما میشوند.
قابلیت AI جایگزینی برای کارشناسان کال سنتر نخواهد بود؛ زیرا جدیدترین فناوریها نیز امکان رقابت با احساسات و خلاقیت انسانی را ندارند، اما ترکیب این تکنولوژی با نیروی انسانی، موجب دستیابی به کارایی و ROI بینظیری در مرکز تماس شما میشود.
سوالات متداول
- آیا میتوان واحد خدمات مشتریان را با هوش مصنوعی جایگزین نمود؟
با اطلاعات موجود از هوش مصنوعی و محدودیتهای آن امکان جایگزینی این فناوری با نیروی انسانی وجود ندارد.
- بهترین حالت استفاده از AI در مرکز تماس چگونه است؟
کارآمدترین حالت استفاده از این فناوری در ترکیب با نیروی انسانی است که بهترین بازدهی را بدست میدهد.
- چگونه AI به کارشناسان مرکز تماس شما کمک میکند؟
هوش مصنوعی میتواند برخی از وظایف پیشپاافتاده را به عهده بگیرد و بار کاری کارشناسان را کاهش دهد، تا بتوانند بر عملکردهای اصلی خود متمرکز شوند.
- برتری نیروی انسانی بر هوش مصنوعی چیست؟
خلاقیت و احساسات انسانی بهویژه در تعامل با مشتریان گزینهای است که هوش مصنوعی قادر به رقابت با آن نیست.
2 دیدگاه دربارهٔ «آیا هوش مصنوعی جایگزین اپراتور مرکز تماس خواهد شد؟»
شاید در حال حاضر هنوز امکان جایگزینی انسان با هوش مصنوعی وجود نداشته باشه، یا حتی برای نسل ما این اتفاق نیافته، ولی با سرعت پیشرفتی که داره بنظر میرسه بزودی بتونه احساسات انسانی رو هم بخوبی تقلید کنه.
بله ممکنه این اتفاق در آینده رخ بده اما درحال حاضر احساسات توسط انسانها منتقل میشه و انجام چنین کاری توسط هوش مصنوعی ممکن نیست