درصد تماس‌های مسدودشده (Percentage of Calls Blocked) چیست؟

تماس‌های-مسدود-شده

معیار درصد تماس‌های مسدود شده، تعداد تماس‌گیرندگانی را که هنگام ارتباط با مرکز تماس شما با مشغول بودن خط مواجه می­‌شوند را نشان می‌دهد. بالا بودن این عدد گویای این واقعیت است که کارشناسان شما بخشی از فرصت‌های درآمدی و مشتریان خود را از دست می‌دهند. هر بار که مشتری پیغام شلوغی خط را دریافت کند، از برطرف‌شدن نیاز خود، ناامید می­‌شود. در نتیجه ممکن است مشتریان خود را از دست بدهید؛ و عرصه را برای رقبای سازمان هموار کنید.

در این مقاله قصد داریم عواملی که موجب بالا رفتن نرخ تماس‌­های مسدود شده (Percentage of Calls Blocked) در کال­ سنتر می­‌شوند را شناسایی کنیم؛ برای آشنایی بیشتر با این معیار و راه­‌های بهبود آن، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

منظور از نرخ تماس‌­های مسدود شده چیست؟

درصد تماس‌های مسدود شده (Percentage of Calls Blocked) یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) در مراکز تماس است که نشان می‌دهد چه درصدی از تماس‌های ورودی، به دلیل ظرفیت ناکافی سیستم یا عوامل دیگر نتوانسته‌اند به اپراتور یا کارشناس خدمات مشتری متصل شوند. این تماس‌های به اصطلاح “مسدود” شده، معمولاً به دلیل مشغول بودن خطوط، کمبود اپراتورهای در دسترس، یا مشکلات فنی رخ می‌دهند.

 

تماس‌های-مسدود-شده

 

دلیل برقرارنشدن ارتباط این است که سیستم مرکز تماس، به‌جای قرار دادن در صف انتظار، از پذیرش این تماس­‌ها را در همان ابتدای کار امتناع می‌­کند. این اتفاق زمانی می‌­افتد، که حجم تماس ورودی از آستانه­ حداکثری که کسب‌وکار شما تعریف کرده است، بیشتر باشد.

در حالت ایده‌­آل، مشتریان شما در این شرایط، پیام ضبط شده‌­ای را می­‌شنوند؛ که دلیل در دسترس نبودن خدمات را به آن­‌ها توضیح می­‌دهد.

معمولا مراکز تماس تلاش می­‌کنند، نرخ تماس‌­های مسدود شده را به کمتر از ۲% برسانند؛ اما استاندارد ثبت شده‌­ای برای این معیار وجود ندارد.

چرا تماس‌­های مرکز تماس مسدود می­‌شوند؟

دلیل اصلی مسدود شدن تماس­‌های دریافتی جلوگیری از طولانی شدن بیش از حد زمان انتظار است. هنگامی که تعداد معینی از مشتریان در صف انتظار تماس قرار می‌­گیرند، ارائه خدمات به همه آن‌­ها در یک بازه زمانی معین غیرممکن می‌­شود.

بالا بودن درصد تماس‌های مسدود شده، و مواجهه زیاد با این اتفاق اغلب یکی از این دو مورد زیر را نشان می‌دهد:

  • مرکز تماس شما بیش از حد بر کانال خدمات تلفنی اتکا دارد
  • حجم تماس احتمالی کال­ سنتر دست کم گرفته‌شده، و با کمبود منابع و اپراتور مواجه هستید

وقتی درصد بالایی از تماس‌ها در مدت کوتاهی مسدود می‌شوند، می­‌تواند نشان‌دهنده یک رویداد پیش‌­بینی نشده باشد که به‌طور موقت حجم تماس‌­ها را افزایش داده است.

درصد تماس‌­های مسدود شده چگونه محاسبه می­‌شود؟

نحوه محاسبه این یک معیار نسبتاً ساده به‌نظر می­‌رسد. با این­که بسیاری از انواع نرم‌­افزارهای مدرن مرکز تماس می‌­توانند این رقم را به‌صورت خودکار حساب کنند؛ اگر نیاز به محاسبه دستی این متریک داشته باشید، می­‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

درصد تماس‌­های مسدود شده = تعداد کل تماس‌­های ورودی/ تعداد تماس­‌های مسدود شده) × ۱۰۰

در اصل، شما باید تماس‌­هایی را که به یک اپراتور متصل نشده، و به روش دیگری نیز حل و فصل نشده‌­اند را محاسبه کنید؛ درنظر داشته باشید که این معیار شامل تماس‌­های رها شده توسط مشتری نیست.

دلایل افزایش درصد مسدود شدن تماس‌­ها چیست؟

قبل از اینکه بتوانید برای کاهش و جلوگیری از «مسدود شدن تماس» در آینده برنامه‌ریزی کنید، باید بدانید که چه چیزی باعث آن می‌شود؛ زیرا بدون درک علت نمی­‌توانید مشکل را حل کنید.

  • ممکن است مرکز تماس شما دچار کمبود در تعداد کارشناسان پاسخ‌­گو باشد یا هیچ اپراتوری در آن لحظه در دسترس نباشد. باید بررسی کنید که آیا سطح پرسنل شما می­‌تواند میزان تقاضای تماس­‌های ورودی را برآورده کند یا خیر. برای اطمینان از این­که همیشه تعداد کافی کارشناس برای رسیدگی به تماس‌­ها وجود دارند؛ ممکن است نیاز به استخدام نیروهای بیشتری داشته باشید.
  • سیستمی که در مرکز تماس خود استفاده می­‌کنید، قادر به بهینه­‌سازی صف تماس‌­ها نیست. اگر صف تماس نداشته باشید تا تماس‌گیرندگان خود را در حالت تعلیق قرار دهید؛ مشتریان خود را از دست خواهید داد. مشتریان پس از یک یا دو بار تلاش برای برقراری ارتباط با مرکز تماس، از سازمان شما ناامید خواهند شد.
  • ممکن است نرم‌­افزار مرکز تماس شما توانایی رسیدگی به حجم تماس مشخصی را دارد و برای سازمان­‌های بزرگ‌­تر مناسب نیست. در این صورت کال­ سنتر شما، کارآمدی خود را از دست می‌­دهد.

این موارد از مشکلات رایج در مراکز تماس ورودی هستند، و منجر به افزایش درصد تماس­‌های مسدود شده می­‌شوند.

چگونه می‌­توانید درصد تماس‌­های مسدودشده را کاهش دهید؟

برای این­که از دست دادن مشتریان و فرصت­‌های فروش را تجربه نکنید، بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

استفاده از نرم‌­افزاری که قادر به پشتیبانی از میزان تماس‌­های شما باشد

  • اگر از نرم‌افزار قدیمی استفاده می‌کنید، که نمی‌تواند پشتیبانی کاملی در مورد مدیریت حجم تماس ارائه دهد؛ دلیل رنج بردن از Call Block در مرکز تماس شما مشخص است.
  • به منظور پشتیبانی از کارشناسان خود، باید از قابلیت تماس‌­های همزمان در زیرساخت نرم‌­افزار مرکز تماس اطمینان حاصل کنید. بررسی کنید که آیا ترانک و پهنای باند کافی برای پشتیبانی از افزایش حجم تماس مشتریان خود را دارید یا خیر.

به‌کارگیری صحیح صف تماس

  • در صورتی که زیرساخت نرم‌­افزاری مناسبی دارید، باید آن را با ویژگی­‌های مناسب پیکربندی کنید؛ تا بتواند به شما در کاهش تماس‌­های مسدود شده کمک کند.
  • Call Queue یکی از ویژگی‌های مفید است، که به مرکز تماس کمک می­‌کند تا حجم بالای تماس‌ها را به‌طور موثرتری مدیریت کند. آن را به گونه‌­ای بهینه‌­سازی نمایید، که برای هر اپراتور، بخش، شماره تلفن و همچنین مرکز تماس قابل دسته‌­بندی باشد. همچنین می­‌توانید تنظیمات صف تماس را براساس حداکثر ظرفیت آن انجام دهید.
  • علاوه‌بر موارد بالا، کارشناسان شما باید قادر به دریافت به‌روزرسانی لحظه‌­ای درباره صف تماس، بر روی صفحه نمایش خود باشند. به این ترتیب آن‌ها قادر خواهند بود، رویکرد خود را با توجه به حجم تماس‌­ها تغییر و تطبیق دهند. گاهی اپراتورها راه­کارهای خلاقانه‌­ای برای تعامل با مشتریان و کاهش تماس­‌های موجود در صف ارائه می­‌دهند.

گزینه تماس از طرف شرکت و پست صوتی

  • با انجام کامل تنظیمات صف تماس، باید ویژگی­‌های Callback و Voicemails را نیز پیکربندی کنید. گزینه تماس از طرف شرکت، این امکان را به تماس‌­گیرنده می­‌دهد، که زمان دلخواه برای برقراری تماس را انتخاب کند. به‌این‌ترتیب اپراتور مرکز تماس، در زمان تعیین‌شده با مشتری ارتباط می‌گیرد.

 

تماس‌های-مسدود-شده

 

  • با کمک پست صوتی، مشتریان شما می‌­توانند پیامی با شرح مشکل خود برای مرکز تماس ارسال کنند. در این حالت کارشناسان در اولین فرصت به پست صوتی مراجعه نموده و راه­‌حل­‌های لازم را به مشتری ارائه می­‌دهند.

پیش‌­بینی حجم تماس

  • می‌توانید از داده‌های قبلی برای پیش‌بینی میزان تماس و برنامه‌ریزی سطح کارکنان خود استفاده کنید. در صورت نیاز ممکن است تعدادی کارشناس موقت برای ساعات اوج کاری استخدام کنید.
  • بهتر است از یک سیستم مدیریت نیروی کار برای جمع‌­آوری داده­‌ها و طراحی برنامه­‌های داده‌محور استفاده کنید.

جدول زمانی کارشناسان

  • تا حد امکان از این­که بهترین کارشناسان خود را در مواقع شلوغ در دسترس دارید، مطمئن شوید. اگر استفاده از نیروی کار مناسب و ماهر در زمان اوج کاری، برای مراکز تماس بسیار سودمند خواهد بود.
  • راه‌­اندازی یک مرکز تماس دورکار، برای مدیریت حجم بالای تماس‌­ها بسیار سودمند است. به‌این‌ترتیب می‌­توانید از این­که مشتریان شما تماس مسدود شده را تجربه نمی‌­کنند، مطمئن شوید.

آموزش صحیح کارکنان

  • اپراتورهای آموزش دیده می­‌توانند بیشترین تأثیر را در بهینه­‌سازی خدمات مرکز تماس و کاهش درصد تماس‌­های مسدود شده داشته باشند. به کارشناسان خود در مورد پروتکل­‌ها، تأثیر تماس­‌های مسدود شده و نحوه کاهش آن­‌ها آموزش دهید.
  • هنگامی که کارشناسان نحوه مدیریت صف تماس و رفع مشکلات مشتری را به‌خوبی درک نمایند؛ همچنین در صورتی که استفاده از ابزارهای مرکز تماس را آموخته باشند؛ می‌­توانند به‌طور موثری به کاهش تعداد تماس‌­های مسدودشده کمک کنند.
  • فراموش نکنید که افزایش میانگین سرعت پاسخ­‌گویی، راهکار مناسبی برای کاهش تماس­‌های مسدود شده نیست. شما نمی­‌توانید با عجله، صف تماس‌­های خود را کوتاه کنید.

از فواید کاهش نرخ تماس‌­های مسدودشده در مرکز تماس بهره‌­مند شوید

درصد تماس‌های مسدودشده یا Percentage of Calls Blocked یکی از شاخص‌های حیاتی در ارزیابی عملکرد مراکز تماس است. با کاهش این درصد می‌توان به بهبود تجربه مشتری، افزایش کارایی مرکز تماس، و رضایت بیشتر مشتریان دست یافت.

با توجه به مطالبی که در این مقاله بیان شد، می­توان با به‌کارگیری سیستم صحیح و مناسب در مرکز تماس، مدیریت صحیح آموزش و تعداد پرسنل کال سنتر، نرخ تماس­‌های مسدود شده را به حداقل ممکن رساند.

در صورت نیاز به مشاوره تخصصی در مورد ویژگی­‌های تکنولوژی مناسب برای مرکز تماس خود، حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

  • نرخ بلوک تماس چیست؟

این اصطلاح معیاری برای اندازه‌­گیری درصد تماس‌­های مسدودشده به دلیل ازدحام در شبکه ارائه­‌دهنده خدمات، نسبت به کل تعداد تماس‌­های انجام شده است.

  • چرا تماس‌های مرکز تماس مسدود می‌شوند؟

به دلیل جلوگیری از طولانی شدن بیش از حد زمان انتظار یا کمبود اپراتورها با مسدود شدن تماس‌­ها مواجه می­‌شویم.

  • درصد تماس‌های مسدودشده چگونه محاسبه می‌شود؟

با تقسیم تعداد تماس‌های مسدودشده بر تعداد کل تماس‌های ورودی و ضرب نتیجه آن در ۱۰۰، می‌­توان نرخ تماس‌­های مسدود شده را محاسبه کرد.

  • دلایل افزایش درصد مسدود شدن تماس‌ها چیست؟

کمبود اپراتورها، بهینه نبودن صف تماس‌ها، یا ناکارآمدی نرم‌افزار مرکز تماس.

  • چگونه می‌توان درصد تماس‌های مسدودشده را کاهش داد؟

با استفاده از نرم‌افزار مناسب، به‌کارگیری صحیح صف تماس، و پیش‌بینی حجم تماس­‌ها می‌­توان این عدد را کاهش داد.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نرخ-اشغال-مرکز-تماس
شاخص‌های مرکز تماس

شاخص نرخ اشغال (Occupancy rate) چیست؟

شاخص نرخ اشغال یا Occupancy rate یکی از مهم­‌ترین معیارهایی است که باید در مرکز تماس خود مورد

مزایای-شنود-مکالمات
تجربه مشتری

مزایای شنود مکالمات در مرکز تماس

آشنایی با مزایای شنود تماس، دریچه‌­ای جدید برای رشد مراکز تماس مدرن باز کرده است. اگر مرکز تماسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید