شاخص نرخ اشغال (Occupancy rate) چیست؟

نرخ-اشغال-مرکز-تماس

شاخص نرخ اشغال یا Occupancy rate یکی از مهم­‌ترین معیارهایی است که باید در مرکز تماس خود مورد توجه قرار دهید. کال سنتر هر شرکت مهم‌­ترین بخش ارتباط با مشتریان و گسترش یک تجارت محسوب می­‌شود. به‌این‌ترتیب، نیاز به اندازه‌­گیری و بهبود عملکرد مرکز تماس و آگاهی از ظرفیت ارائه خدمات آن ضروری است. نرخ اشغال شاخصی ارزشمند برای سنجش اثربخشی و بهبود خدمات مراکز تماس امروزی است.

برای آشنایی با ماهیت نرخ اشغال مرکز تماس، میزان اهمیت و نحوه محاسبه آن، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف شاخص نرخ اشغال

Occupancy rate که یکی از پارامترهای مرکز تماس است، معیاری است که نسبت فضای اشغال‌شده یا استفاده‌شده به کل فضای موجود را نشان می­‌دهد. تحلیلگران هنگام بحث در مورد مسکن سالمندان، بیمارستان­‌ها، هتل‌­ها، واحدهای اجاره‌­ای و موارد مشابه از شاخص نرخ اشغال استفاده می‌کنند. در یک مرکز تماس، منظور از ضریب اشغال، میزان زمان رسیدگی به تماس‌­ها توسط کارشناسان در مقایسه با کل ساعات کاری آن‌ها است.

این معیار کلیدی به سؤالاتی مانند موارد زیر پاسخ می­‌دهد:

کارشناسان شما تا چه حد سرشان شلوغ است؟

آیا نیاز به استخدام نیروهای بیشتری دارید؟

آیا تعداد کارکنان شما بیش از نیاز واقعی مرکز تماس است؟

 

نرخ-اشغال-مرکز-تماس

 

نرخ اشغال مرکز تماس، اغلب با بهره‌­وری اپراتور اشتباه گرفته می‌­شود، اما این دو یکسان نیستند. در واقع، این­که بالا یا پایین بودن ضریب اشغال تا چه میزان بهره­‌وری کارشناسان را تحت تأثیر قرار دهد؛ بسته به شرایط و موضوع می­‌تواند متفاوت باشد.

برای درک بهتر موضوع، مهم است که درک درستی از مفهوم نرخ اشغال در مرکز تماس خود داشته باشید. برای مثال، ممکن است یک اپراتور ۹۹ درصد زمان خود را مشغول مکالمه باشد و در تمام روز بدون وقفه تماس بگیرد، اما لزوماً به این معنی نیست که چنین فردی بهره‌وری بالایی دارد.

اهمیت شاخص نرخ اشغال در مرکز تماس

معیار نرخ اشغال در مرکز تماس، به دلیل تأثیر آن روی موارد زیر حائز اهمیت است:

  • بهره‌وری کارشناسان: نرخ اشغال بالا در اغلب موارد، نشان‌دهنده بهره‌وری بالای کارشناسان است؛ به این معنی که زمان بیشتری را به پاسخ‌گویی به تماس‌ها و ارائه خدمات به مشتریان اختصاص می‌دهند.
  • مدیریت منابع: با استفاده از این شاخص، مدیران می‌توانند تعداد کارشناسان مورد نیاز در شیفت‌های مختلف را بهینه‌سازی کنند؛ و از تراکم کاری بیش از حد یا مواجهه با کمبود نیرو جلوگیری نمایند.
  • تجربه مشتری: نرخ اشغال مناسب کمک می‌کند تا زمان انتظار مشتریان کاهش و کیفیت خدمات بهبود یابد. نرخ اشغال بسیار بالا ممکن است به خستگی و فرسودگی کارشناسان منجر شود، و بر کیفیت خدمات تأثیر منفی بگذارد.
  • برنامه‌ریزی و پیش‌بینی: تحلیل نرخ اشغال به مدیران کمک می‌کند، تا برای شیفت‌های آینده و تعداد تماس‌های مورد انتظار برنامه‌ریزی کنند؛ و از این طریق بهره‌وری مرکز تماس را بهبود بخشند.

نقاط ضعف نرخ اشغال و راهکارهای بهینه­‌سازی آن

در محاسبه و به‌کارگیری شاخص نرخ اشغال باید به نکات مهمی، از جمله عواملی که موجب عدم اطمینان به آن می­‌شود یا مواردی که این معیار را بهینه‌سازی می­‌کند، توجه کنید:

محاسبه نرخ اشغال در مرکز تماس

ضریب اشغال در مرکز تماس، میزان زمانی که برای تماس صرف می‌­شود، را در مقایسه با تمام زمان­‌های موجود، از جمله دوره‌­های آرام، نشان می­‌دهد.

برای مثال اگر یک کارشناس ضریب اشغال ۹۰ درصدی داشته باشد؛ این بدان معناست که او ۹۰ درصد از زمان کاری خود را صرف تماس‌­ها و مکالمه با مشتریان می­‌کند. ۱۰ درصد دیگر صرف انتظار تماس می­‌شود.

وقتی از فرمول نرخ اشغال در چنین مواردی استفاده می­‌کنیم، متوجه می­‌شویم که این اپراتور کاملاً مشغول است. اما نرخ اشغال بالا همیشه به معنای عملکرد عالی نیست. اگر نرخ اشغال در این مثال بسیار کمتر و مثلاً حدود ۴۵٪ باشد؛ می­‌تواند نشانه تعداد کارکنان بسیار زیاد، مدیریت ضعیف یا کمبود کار کافی در زمان‌های خاص محسوب شود. اما اگر نزدیک به ۱۰۰٪ باشد، به این معنی است که کارشناسان یا کل تیم دائماً مشغول هستند؛ و هیچ وقفه‌­ای بین تماس‌­ها وجود ندارد؛ این شرایط نیز ممکن است منجر به خستگی بیش از حد کارکنان و فرسودگی آن­‌ها شود. برای دستیابی به نرخ اشغال مرکز تماس و تصمیم‌­گیری در مورد آن، در گام اول می‌­توانید از فرمول زیر برای محاسبه این معیار استفاده کنید:

نرخ اشغال مرکز تماس = (مجموع کل ساعات کار / کل ساعات در دسترس) x 100

برای مثال، اگر یک اپراتور ۶ ساعت از یک شیفت ۸ ساعته کار کند، نرخ اشغال او (۸/۶) ۱۰۰ = ۷۵٪ خواهد بود.

به‌کارگیری نرخ اشغال یا Occupancy rate در مرکز تماس

استفاده از شاخص نرخ اشغال مرکز تماس، راه­کاری مفید برای بررسی و درک میزان مشغله تیم شما است. پایین یا بالا بودن بیش از حد این معیار می‌­تواند نشان‌دهنده مسائلی در فرآیندهای کال­ سنتر باشد، که نیاز به بهبود دارند.

زمانی که متوجه شوید کجای کار مشکل دارد، می­توانید ایده‌­هایی را برای حل مشکلات موجود پیاده­‌سازی کنید. هرچند باید توجه داشته باشید که میزان اشغال (Occupancy rate) تنها یک متریک است؛ و ردیابی آن به تنهایی نمی­‌تواند پاسخ‌گوی همه نیازهای شما درباره عملکرد مرکز تماس باشد.

مرکز تماس یک محیط پیچیده و پویا است که هر معیاری در آن می‌تواند بر تعداد زیادی از معیارهای دیگر تأثیر بگذارد. ضریب اشغال مثال خوبی برای شاخص‌­های بسیار تأثیرگذار در کال­ سنتر است. مدیریت موثر اشغال در یک دوره طولانی می­‌تواند استرس کارکنان شما را کاهش دهد، و از فرسایش و جابجایی آن­‌ها جلوگیری کند. این امر موجب صرفه‌­جویی بیشتر در هزینه­‌های استخدام و آموزش نیروهای جدید می­‌شود؛ و در عین حال تجربه مشتریان شما را نیز بهبود می­‌بخشد.

نکته بسیار مهم این است که بدانید چگونه نرخ اشغال را برای کمک به جلوگیری از فرسودگی نیروها و اصلاحات لازم برای تعیین بودجه، محاسبه و مدیریت کنید. به یاد داشته باشید که وقتی این معیار در کنار سایر KPI ها به‌کار می­‌رود؛ می‌­توانید مشارکت کارکنان و رضایت مشتریان بیشتری را به‌دست آورید.

 

 

 

سوالات متداول

  • نرخ اشغال در مرکز تماس چیست؟

نرخ اشغال درصد زمانی است که اپراتورهای کال ­سنتر برای تماس‌ها و فعالیت‌های مرتبط با آن صرف می­‌کنند، نسبت به کل ساعات کاری آن‌ها.

  • چرا نرخ اشغال مهم است؟

شاخص نرخ اشغال برای بهبود بهره‌وری، مدیریت منابع و ارتقاء کیفیت خدمات مشتریان در مراکز تماس اهمیت دارد.

  • چگونه نرخ اشغال محاسبه می‌شود؟

نرخ اشغال با تقسیم مجموع ساعات مکالمه کارشناسان با مشتری، بر کل ساعات کاری و سپس ضرب در ۱۰۰ محاسبه می‌شود.

  • نرخ اشغال بالا چه مشکلاتی ممکن است ایجاد کند؟

بالا بودن نرخ اشغال می‌تواند به فشار کاری زیاد، خستگی و فرسودگی کارشناسان منجر شود، که کیفیت خدمات را کاهش می‌دهد.

  • چه عواملی نرخ اشغال را تحت تأثیر قرار می­‌دهند؟

تغییرات فصلی، رویدادهای خاص و مدیریت ضعیف منابع می‌توانند نرخ اشغال را تحت تأثیر قرار دهند.

  • چگونه می‌توان نرخ اشغال را بهینه‌سازی نمود؟

بهینه‌سازی نرخ اشغال با تعادل کاری، ارائه آموزش‌های لازم به کارکنان و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته امکان‌پذیر است.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرسنجی-تلفنی
تجربه مشتری

۲۰ نکته در طراحی سوالات نظرسنجی تلفنی

امروزه به‌کارگیری سوالات نظرسنجی تلفنی، بینش ارزشمندی در مورد کیفیت عملکرد مرکز تماس در اختیار شما قرار می‌­دهد.

نرخ-اشغال-مرکز-تماس
شاخص‌های مرکز تماس

شاخص نرخ اشغال (Occupancy rate) چیست؟

شاخص نرخ اشغال یا Occupancy rate یکی از مهم­‌ترین معیارهایی است که باید در مرکز تماس خود مورد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید