نرخ ریزش مشتری (Customer churn rate) چیست؟

نرخ-ریزش-مشتری

توجه به نرخ ریزش مشتری یا Customer Churn Rate، یکی از مهم‌­ترین نکات کاربردی در مراکز تماس است. حفظ مشتری فعلی برای سازمان­‌ها همواره آسان­‌تر از به دست آوردن یک مشتری جدید است. همچنین جلوگیری از ترک سازمان توسط مشتری، بسیار ساده­‌تر از متقاعد کردن آن­‌ها برای بازگشت به نظر می­‌رسد. با توجه به این موارد، درک و جلوگیری از ریزش مشتری برای موفقیت کسب‌وکار شما در بلندمدت حیاتی است.

هیچ کس دوست ندارد مشتریان خود را از دست دهد. ریزش مشتری یک مشکل واقعی در صنایع مختلف است و در صورتی که به آن توجه نشود، امکان بالا رفتن بیش از حد میانگین نرخ ریزش وجود دارد.

در جایگاه یک کسب‌و‌کار باید بدانید که آیا در شرف از دست دادن مشتریان هستید؟ چگونه می‌­توانید قبل از اینکه خیلی دیر شود، اقدامات لازم را انجام دهید؟

در این پست، با اهمیت نرخ ریزش مشتری در مرکز تماس، و مزایایی که آگاهی از این معیار برای سازمان­‌ها دارد آشنا می‌شویم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

تعریف نرخ ریزش مشتری (Customer Churn Rate)

نرخ ریزش مشتری در مرکز تماس، یکی از پارامترهای کال سنتر است و درصدی از مشتریان را نشان می­‌دهد که در یک دوره زمانی معین از استفاده از خدمات یا محصولات یک شرکت دست می‌کشند. این شاخص، یکی از مهم‌ترین معیارها برای ارزیابی عملکرد و موفقیت یک کسب‌وکار، به‌ویژه در صنایع خدماتی و اشتراک‌محور است. کسب‌وکارهایی مانند شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، تلفنی، نرم‌افزارهای SaaS و موارد مشابه باید این معیار را در اولویت خود قرار دهند.

 

نرخ-ریزش-مشتری

فاکتورهای ارزیابی نرخ ریزش مشتری

فاکتورهایی که ارزیابی آن‌ها به کاهش ریزش مشتری کمک می‌کند، موارد زیر است:

·        ارزیابی رضایت مشتریان: نرخ بالای ریزش ممکن است، نشان‌دهنده نارضایتی مشتریان از کیفیت خدمات یا محصولات باشد.

·        برآورد سودآوری: نرخ ریزش پایین نشان‌دهنده پایداری درآمد و سودآوری بلندمدت است. احتمال زیادی وجود دارد که مشتریان وفادار مجددا از شما خرید کنند؛ یا به دنبال خدمات جانبی باشند و به‌طور کلی منجر به افزایش درآمد شرکت شوند.

·        شناسایی مشکلات کسب‌وکار: تحلیل دلایل ریزش مشتریان می‌تواند مشکلات احتمالی در محصول، خدمات، پشتیبانی یا حتی قیمت‌گذاری را شناسایی نماید و به شرکت کمک کند تا اقدامات اصلاحی را در نظر بگیرد.

·        تعیین استراتژی‌های بازاریابی و فروش: با شناخت دقیق نرخ ریزش، شرکت‌ها می‌توانند استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را بهبود دهند؛ تا در عین حفظ مشتریان فعلی، مشتریان جدیدی نیز جذب کنند.

 اقدامات لازم برای کاهش نرخ ریزش مشتری

برای کاهش نرخ ریزش مشتری، شرکت‌ها می‌توانند اقدامات زیر را مدنظر قرار دهند:

  • بهبود کیفیت خدمات و محصولات: ارائه خدمات با کیفیت بالا و بهبود مداوم محصولات موجب وفاداری بیشتر مشتریان می­‌شود.
  • پشتیبانی مشتریان: ارائه خدمات پشتیبانی سریع و کارآمد برای حل مشکلات مشتریان ضروری است.
  • برقراری ارتباط مستمر: برقراری ارتباط مداوم با مشتریان برای دریافت بازخورد و ایجاد روابط قوی با آن‌ها موجب افزایش رضایت مشتریان می‌شود.
  • برنامه‌های وفاداری: ارائه برنامه‌های وفاداری و تخفیف‌های ویژه برای مشتریان پایدار موجب پایبندی بیشتر مخاطب به سازمان می­‌شود.
  • تحلیل داده‌ها: استفاده از تحلیل داده‌ها برای شناسایی الگوها و دلایل ریزش مشتریان و انجام اقدامات پیشگیرانه بسیار سودمند است.

مزایای دانستن نرخ ریزش مشتری در مرکز تماس

شناسایی و محاسبه صحیح نرخ ریزش سازمان، می­‌تواند برای متعادل نگه داشتن فرآیندهای سازمانی و اصلاح آن­‌ها مفید باشد. در اینجا چند مورد از مزایای دانستن نرخ ریزش مشتری در کسب‌وکارها را بیان می­‌کنیم.

تعیین اثربخشی استراتژی­‌های بازاریابی

نرخ ریزش شما نشان می‌­دهد که آیا ابتکارات بازاریابی فعلی، برای حفظ مخاطب در پایگاه مشتریان شما کافی است؟ برای مثال، اگر افراد در حال ترک اشتراک خود هستند، بررسی کنید که آیا استراتژی محتوای شما با مخاطب هدف مرتبط است؟ حتی می‌توانید راهکارهای متفاوتی برای جلوگیری از ترک مشتری و تشویق ایشان به خرید مجدد درنظر بگیرید؛ مانند ارائه کد تخفیف برای خریدهای بعدی.

ایجاد رشد در پایگاه مشتریان

مطالعات نشان می‌­دهد که تبدیل مخاطب به مشتری برای اولین بار ۵ تا ۲۵ برابر گران­تر از حفظ مشتریان موجود است. کاهش قابل‌توجه در نرخ ریزش، کسب‌وکار شما را سودآورتر می­‌سازد؛ زیرا می­‌توانید اکثر مشترکین را در پایگاه مشتریان خود نگه‌دارید.

پیش بینی مالی

در مورد کسب‌وکارهایی با مدل‌های مبتنی‌بر اشتراک، نرخ ریزش کمک می‌کند میزان رشد یا کاهش سود را ارزیابی نمایید. همچنین می­‌توانید میزان سلامت مالی کسب‌وکار خود را در آینده پیش بینی نمایید.

ارزیابی میزان تناسب محصول و بازار

آیا محصول شما نیازهای مخاطب هدف را برآورده می­‌کند؟ در صورتی که نرخ ریزش در هر ماه یا فصل برای شرکتی در حال افزایش باشد، نشانه مشکل در تناسب محصول با بازار است. در این شرایط کسب‌وکارها معمولا نیاز به اصلاح یا بهبود محصول خود دارند، تا آن را جذاب­‌تر و مرتبط با بازار هدف سازند.

ریزش مشتری در مقایسه با ریزش درآمد و نرخ رشد

هنگام ارزیابی نرخ ریزش در سازمان خود، بهتر است با سایر اصطلاحاتی که ظاهری مشابه با آن دارند، آشنا باشید:

  • نرخ ریزش مشتری: درصد مشتریانی که از دست داده­‌اید.
  • کاهش درآمد: درصدی از درآمد که از دست داده‌­اید.
  • نرخ رشد: درصد مشتریانی که در یک زمان مشخص شروع به تجارت با سازمان شما نموده‌­اند.

توجه به تمایز موجود میان این معیارها مهم است، زیرا آن‌­ها برای کسب‌وکار شما معانی و کاربردهای مختلفی دارند.

در حالی که نرخ ریزش تعداد مشتریانی را که یک کسب‌وکار از دست داده است، اندازه‌­گیری می‌­کند؛ نرخ رشد نشان می­‌دهد که کسب‌وکار شما چند مشتری به‌دست آورده است. به‌طور کلی، این سه معیار بر طول عمر شرکت شما تأثیرگذار هستند؛ و می‌­توانند به سازمان‌­ها در اندازه‌­گیری رضایت مشتری کمک کند.

انتخاب بازه زمانی صحیح برای تعیین نرخ ریزش مشتری

وقتی نرخ ریزش را محاسبه می‌کنید، بسیار مهم است که بازه زمانی صحیحی برای این میزان ریزش مشخص کنید. چرخه­‌های فروش در برخی کسب‌و‌کارها طولانی­‌تر از سایرین هستند. برای مثال، در برخی صنایع، مانند عینک‌های نوری یا اثاثیه منزل، معمول است؛ که مشتریان به دلیل ماهیت محصول، برای مدت‌های طولانی، نیازی به خرید مجدد نداشته باشند. بنابراین خرید نکردن این قبیل افراد را نمی‌­توان به حساب ریز مشتری گذاشت. سایر کسب‌وکارها ممکن است به دلیل چرخه فروش کوتاه‌تر شامل این مثال نشوند.

برای هر محصول و خدماتی که ارائه می‌دهید، نرخ ریزش متناسب با آن را با دوره زمانی چرخه فروش معمول خود تطبیق دهید؛ این دوره‌­ها ممکن است ماهانه، سه ماهه، سالانه یا متفاوت از این بازه‌­ها باشد. بدون در نظر گرفتن این چرخه، ممکن است در نهایت تلاش‌­هایی پیش از موعد برای فعال‌سازی مجدد مشتریان انجام دهید، یا نتوانید نرخ ریزش صحیح را محاسبه کنید.

محاسبه نرخ ریزش برای کاهش هزینه­‌ها و افزایش بهره­‌وری

نرخ ریزش مشتری ( Customer Churn Rate)، یکی از شاخص‌های کلیدی برای ارزیابی سلامت یک کسب‌وکار است. با نظارت و تحلیل دقیق این شاخص، شرکت‌ها می‌توانند استراتژی‌های مناسبی برای حفظ مشتریان و بهبود عملکرد خود اتخاذ نمایند.

محاسبه نرخ ریزش برای درک این­که چه مواردی ممکن است در سطح خدمات مشتریان شما اشتباه باشد، بسیار مهم است. به این ترتیب می‌­توانید سیستم­‌های خدمات مشتری خود را بهبود ببخشید؛ روی کارشناسان خدمات مشتری خود سرمایه‌­گذاری کنید، و با آموزش صحیح آن­‌ها شاهد کاهش نرخ ریزش مشتریان باشید.

در صورتی که یک سازمان راه­کار صحیحی برای حل مشکل نرخ بالای ریزش مشتریان خود، نداشته باشد؛ منجر به سقوط کسب‌وکار خود خواهد شد. یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش ریزش، تمرکز بر تجربه مشتری است. استفاده از راه­کار جامع مرکز تماس به کسب‌وکارها در هر اندازه‌­ای کمک می‌کند؛ تا مشتریان خود را درک کنند، و تجربه­‌ای مطلوب برای ایشان رقم بزنند.

برای دریافت مشاوره تخصصی در مورد اهمیت نرخ ریزش مشتری در مرکز تماس خود، و راه­کارهای الوویپ برای کاهش این نرخ و بهبود تجربه مشتری، همین امروز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

  • منظور از نرخ ریزش مشتریان چیست؟

‏نرخ ریزش درصد مشتریانی است که تجارت با یک سازمان را در یک دوره زمانی متوقف می­‌کنند. این معیار ممکن است به‌صورت سالانه، ماهانه، هفتگی یا روزانه ارزیابی شود.

  • چگونه نرخ ریزش را محاسبه کنیم؟

تعداد مشتریان از دست رفته را بر تعداد کل مشتریان در یک دوره زمانی خاص تقسیم کنید؛ سپس آن را در ۱۰۰ ضرب نمایید تا نرخ ریزش را به‌دست آورید.

  • منظور از نرخ ریزش معقول چیست؟

این معیار در حالت معمول حدود ۵ تا ۷ درصد است. اما رسیدن به این نرخ ممکن است برای استارت‌­آپ‌­ها و کسب‌وکارهای نوپا چالش‌برانگیز باشد.

  • نرخ ریزش بالا یا پایین نشانه چیست؟

نرخ ریزش بالا نشان‌دهنده این است که به سرعت مشتریان خود را از دست می­‌دهید. نرخ ریزش پایین به این معنی است که قادر به حفظ مشتریان خود هستید.

  • نرخ ریزش معمول برای استارت­اپ­‌ها چقدر است؟

استارت‌آپ‌ها معمولاً دارای نرخ ریزشی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد هستند، زیرا محصولات آن‌­ها اغلب به پیشرفت‌های بیشتری نیاز دارد.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نرخ-اشغال-مرکز-تماس
شاخص‌های مرکز تماس

شاخص نرخ اشغال (Occupancy rate) چیست؟

شاخص نرخ اشغال یا Occupancy rate یکی از مهم­‌ترین معیارهایی است که باید در مرکز تماس خود مورد

مزایای-شنود-مکالمات
تجربه مشتری

مزایای شنود مکالمات در مرکز تماس

آشنایی با مزایای شنود تماس، دریچه‌­ای جدید برای رشد مراکز تماس مدرن باز کرده است. اگر مرکز تماسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید