میانگین زمان انتظار در صف (AWT) چیست؟

میانگین-انتظار-در-صف-تماس

بالا بودن میانگین زمان انتظار در صف تماس ممکن است، منجر به نارضایتی مشتریان شما شود. Average Wait Time (AWT)، معیاری است که زمان صرف‌شده برای پاسخ‌گویی به تماس‌­های مشتریان را اندازه‌­گیری می‌­کند. کسب‌وکارها می‌توانند برای به حداقل رساندن این شاخص، مسیریابی تماس را بهینه کنند، کارکنان را افزایش دهند یا گزینه­‌های سلف سرویس را در مرکز تماس خود پیاده‌­سازی نمایند. در این مقاله قصد داریم به تعریف دقیق میانگین زمان انتظار در صف، و دلایل اهمیت آن بپردازیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

میانگین زمان انتظار مرکز تماس چیست؟

میانگین زمان انتظار (AWT) که یکی از پارامترهای مرکز تماس است، به متوسط مدت زمانی اشاره دارد که یک تماس ورودی در صف انتظار برای دسترسی به یک اپراتور، یا رسیدن به گزینه مناسب در سیستم تلفن گویا، صرف می­‌کند. این معیار با میانگین زمان رسیدگی (AHT) تفاوت دارد. میانگین زمان انتظار (AWT)، به مدت زمانی که تماس گیرنده ورودی در صف می‌گذراند، اشاره دارد. در حالی‌که AHT میانگین مدت زمانی را که یک کارشناس برای تکمیل یک تماس یا تعامل با مشتری نیاز دارد، محاسبه می‌کند.

مورد دیگری که برخی مدیران به اشتباه از آن به میانگین زمان انتظار تعبیر می­‌کنند؛ سرعت متوسط پاسخ­‌دهی (ASA) است. میانگین زمان انتظار در صف (AWT) مدت زمانی است که مشتری قبل از اتصال به اپراتور در صف تماس می­‌گذراند. درحالی‌که میانگین سرعت پاسخ به سرعتی که اپراتور مرکز تماس شما تلفن را برمی‌دارد، اشاره دارد. به عبارت دیگر، این مورد مربوط به زمان زنگ خوردن تلفن است.

میانگین زمان انتظار (AWT) برای تماس‌­های خدمات مشتری چقدر است؟

در حالت کلی، کسب‌وکارها بر قانون محبوب و قدیمی ۸۰/۲۰ تمرکز دارند؛ که طبق آن، حداقل ۸۰٪ از تماس‌­ها باید در بازه زمانی ۲۰ ثانیه پاسخ داده شوند. اما مثل بسیاری موارد دیگر، این قانون نمی‌­تواند بیانگر وضعیت واقعی و ماهیت میانگین زمان انتظار همه مراکز تماس و تأثیر آن بر نرخ رها شدن و رضایت مشتریان باشد.

 

میانگین-انتظار-در-صف-تماس

 

همانطور که می‌­دانیم، حیاتی‌­ترین معیار برای اکثر مراکز تماس، رضایت مشتری است و قانون ۸۰/۲۰ نمی­‌تواند به‌طور کامل پاسخ‌­گوی نیازهای مشتریان باشد. نکته دیگر این است که دلیل اصلی رها شدن تماس توسط مشتریان، به‌شدت به هدف تماس، صنعت، شخصیت مشتری و عوامل دیگری بستگی دارد؛ و این موارد صرفا با اجرای مدل ۸۰/۲۰ پوشش داده نمی­‌شوند.

بنابراین، نمی­‌توان قانون مشخصی را در مورد میانگین زمان انتظار در صف، برای همه مراکز تماس در نظر گرفت. و هر کسب‌وکاری باید متناسب با مخاطبان هدف و نیازها و خواسته­‌های خاص خود، نسبت به تعیین میزان AWT مناسب اقدام کند.

فرمول به دست آوردن AWT چیست؟

برای محاسبه میانگین زمان انتظار در صف تماس، برای کال سنتر خود می‌­توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

 

AWT = تعداد تماس‌­ها / کل زمان انتظار

منظور از هر یک از عناصر این فرمول به شرح زیر است:

کل زمان انتظار: مجموع زمان انتظار برای همه تماس‌­گیرندگان در صف است.

تعداد تماس­‌های انجام شده: تعداد کل تماس‌­گیرندگان در صف است.

این فرمول میانگین مدت زمانی را که مشتریان در صف انتظار هستند؛ تا یک اپراتور به تماس‌­هایشان پاسخ دهد را بدست می­‌آورد.

 چرا اندازه‌­گیری AWT در مرکز تماس اهمیت دارد؟

اندازه‌­گیری میانگین زمان انتظار در یک مرکز تماس به چند دلیل مهم است؛ در ادامه به مهم‌­ترین این موارد اشاره می­‌کنیم:

رضایت مشتری

زمان انتظار طولانی ممکن است به ناامیدی و نارضایتی مشتریان منجر شود. با اندازه­‌گیری میانگین زمان انتظار، مراکز تماس می­‌توانند زمینه­‌های لازم برای بهبود را شناسایی کنند؛ و در جهت کاهش زمان انتظار و افزایش رضایت مشتری تلاش نمایند.

 

میانگین-انتظار-در-صف-تماس

 

مطابقت با قرارداد سطح سرویس (SLA)

بسیاری از مراکز تماس دارای SLA هستند؛ که سطح قابل قبول خدمات از جمله زمان پاسخ‌گویی را تعریف می­‌کند. اندازه‌­گیری میانگین زمان انتظار مراکز تماس را قادر می‌­سازد تا عملکرد خود را در برابر این SLA ها ارزیابی و از انطباق با آن اطمینان حاصل کنند.

تخصیص منابع

آگاهی از میانگین زمان انتظار، به مدیران مرکز تماس کمک می‌­کند تا منابع خود را به طور مؤثرتری تخصیص دهند. آن‌ها می‌توانند سطوح و زمان‌بندی فعالیت کارکنان را برای مطابقت با حجم تماس و دوره‌های اوج تنظیم کنند و از این­که تعداد کارشناسان کافی برای رسیدگی به تماس‌های دریافتی بدون طولانی شدن AWT را دارند؛ اطمینان حاصل نمایند.

بهره­‌وری عملیاتی

با نظارت بر میانگین زمان انتظار، مراکز تماس می­‌توانند دلایل بسیاری از ناکارآمدی­‌ها در فرآیندهای خود را شناسایی کنند. این کار آن‌ها را قادر می­‌سازد تا اقدامات اصلاحی را پیاده‌سازی و عملیات مرکز تماس را ساده‌سازی نمایند؛ به این ترتیب زمان انتظار کاهش یافته، و بهره‌وری را افزایش می­‌دهند.

مدیریت هزینه­‌ها

زمان انتظار طولانی می‌­تواند منجر به افزایش هزینه برای مراکز تماس شود؛ زیرا به دلیل نرخ بالاتر ترک تماس و نیاز به نیروی اضافی برای رسیدگی به دوره­‌های اوج، هزینه­‌های کال سنتر نیز بیشتر می­‌شود. اندازه‌گیری و کاهش میانگین زمان انتظار با بهبود کارایی و کیفیت رسیدگی به تماس‌­ها و کاهش نیاز به منابع اضافی، به کنترل هزینه‌ها کمک می­‌کند.

به‌طور کلی، اندازه‌­گیری AWT برای ارائه تجربه مشتری مثبت، اطمینان از کارایی عملیاتی، و دستیابی به اهداف سازمانی در محیط مرکز تماس ضروری است.

با کاهش میانگین زمان انتظار، بهره‌­وری مرکز تماس خود را افزایش دهید

می‌­دانیم که در حالت ایده‌آل، مشتریان تمایل به دریافت خدمات سریع دارند؛ اما کیفیت ارائه خدمات همواره مهم‌تر از موارد دیگر است. با استفاده از فناوری­‌های مدرن مرکز تماس، می­‌توانید به کارشناسان خود کمک کنید؛ که در هر دو جنبه کیفیت و سرعت ارائه خدمات به مشتریان، پیشرفت چشم‌گیری داشته باشند. البته بسته به نوع صنعتی که در آن فعالیت دارید، ممکن است نیاز به اولویت‌­بندی دقیق‌­تری وجود داشته باشد. برای مثال میانگین زمان انتظار در صف تماس (AWT) برای موارد اضطراری مانند درمانگاه و اورژانس، اهمیت فوق‌­العاده‌­ای پیدا می­‌کند.

با کمک راه­‌حل­‌های فناوری ابری مرکز تماس، می‌­توانید کنترل دقیق­‌تری بر موارد مختلف از جمله میانگین زمان انتظار مشتریان خود داشته باشید؛ و به راه­کارهای بهینه برای اعمال تغییرات لازم و بهبود فرآیندهای مرکز تماس دست یابید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در این زمینه، حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

  • میانگین زمان انتظار (AWT) چیست؟

میانگین زمان انتظار (AWT) به متوسط مدت زمانی که یک تماس ورودی در صف انتظار برای دسترسی به یک اپراتور منتظر می­‌ماند، گفته می‌شود.

  • چگونه میانگین زمان انتظار (AWT) محاسبه می‌شود؟

فرمول محاسبه AWT برابر است با کل زمان انتظار در صف تقسیم بر مجموع تعداد تماس‌ها.

  • تفاوت میان AWT و AHT چیست؟

AWT مربوط به مدت زمان انتظار در صف است، در حالی که AHT مربوط به زمان رسیدگی به تماس توسط اپراتور می‌شود.

  • چرا اندازه‌گیری AWT در مرکز تماس اهمیت دارد؟

اندازه‌گیری AWT به بهبود رضایت مشتری، مطابقت با SLA، تخصیص بهینه منابع، بهره‌وری عملیاتی، و مدیریت هزینه‌ها کمک می‌کند.

  • قانون ۸۰/۲۰ در مورد AWT چگونه تعبیر می­‌شود؟

بر طبق این قانون، حداقل ۸۰% تماس‌های مرکز تماس باید در بازه زمانی ۲۰ ثانیه پاسخ داده شوند.

  • چگونه می‌توان میانگین زمان انتظار را کاهش داد؟

با استفاده از فناوری‌های مدرن مرکز تماس و تنظیم سطوح و زمان‌بندی فعالیت کارکنان بر اساس حجم تماس‌­ها و دوره‌های اوج، می‌توان میانگین زمان انتظار را کاهش داد.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرسنجی-تلفنی
تجربه مشتری

۲۰ نکته در طراحی سوالات نظرسنجی تلفنی

امروزه به‌کارگیری سوالات نظرسنجی تلفنی، بینش ارزشمندی در مورد کیفیت عملکرد مرکز تماس در اختیار شما قرار می‌­دهد.

نرخ-اشغال-مرکز-تماس
شاخص‌های مرکز تماس

شاخص نرخ اشغال (Occupancy rate) چیست؟

شاخص نرخ اشغال یا Occupancy rate یکی از مهم­‌ترین معیارهایی است که باید در مرکز تماس خود مورد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید