فهرست مطالب
Toggleدید ۳۶۰ درجه از مشتری به چه معناست؟ این یک سوال اساسی در زمینه تجارت و بازاریابی است. دید مشتری ۳۶۰ درجه نه تنها به معنای رسیدن به درک کامل از نیازها و تمایلات مشتری است؛ بلکه دیدگاهی جامع از همه ابعاد ارتباطات و تعاملات با مشتریان را در اختیار کسبوکارها قرار میدهد. به این ترتیب میتوانید نگاهی بیطرفانه و تحلیلی همهجانبه از جامعه هدف خود داشته باشید؛ این تحلیل ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم، بازخوردها، و تجربیات مشتریان را شامل میشود. بنابراین، دید ۳۶۰ درجه مشتری، یک ابزار قدرتمند برای بهبود استراتژیهای کسبوکار، افزایش رضایت مشتری و بهبود عملکرد سازمانی است.
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا باهم اصطلاح نمای ۳۶۰ و دلایل نیاز به آن را بررسی کنیم.
تعریف دیدگاه مشتری ۳۶۰ درجه
نمای ۳۶۰ درجه مشتری، دیدگاهی جامع و منحصربهفرد از دادههای مشتریان است. این دادهها میتواند شامل اطلاعات تماس اولیه افراد، تاریخچه خریدهای قبلی و فعلی ایشان و همچنین سایر اطلاعاتی باشد که در تعاملات با نقاط تماس تجاری در طول سفر مشتری، گردآوری شده است.
به دلیل همهجانبهبودن دادههای موجود، دیدگاه ۳۶۰ درجه مشتری رویکرد استراتژیکی است که کسبوکارها را قادر میسازد تا با یکپارچهسازی و شخصیسازی اطلاعات، بهترین تجربه ممکن را برای مشتریان خود رقم بزنند.
۴ مزیت مهم دید ۳۶۰ درجه از مشتری
دید مشتری ۳۶۰ درجه مجموعهای از مزایا را برای کسبوکارها فراهم میکند؛ ارزشآفرینی برای سازمان با بهبود کارایی از طریق بازاریابی مناسب، و ارتقاء ارتباط با مشتری از طریق شخصیسازی خدمات، بخشی از این مزایا هستند. در حالت کلی چهار مزیت مهم این دیدگاه برای کسبوکارها عبارتند از:
تجزیه و تحلیل و پیشبینی
نماهای ۳۶۰ درجه از دادههای مربوط به آنچه مشتریان شما قبلا انجام دادهاند، استفاده میکند و به این ترتیب میتواند رفتارهای احتمالی آنها در آینده را پیشبینی کند.
با ایجاد تصویری کامل از سفر مشتری، کسبوکارها میتوانند دیدگاه مناسبی در مورد نیازهای یک مشتری در آینده به دست آورند. تجزیه و تحلیل دادهها و پیشبینی مبتنی بر آن، کمک میکند که شرکتها دانش بیشتری برای ایجاد فرصتهای فروش متقابل یا اعمال تغییرات لازم، داشته باشند. یادگیری ماشینی نقش مهمی در نحوه عملکرد این پیشبینیها دارد؛ همچنین امکان مقیاس پذیری، و افزایش سرعت و دقت این اطلاعات را فراهم میکند.
به طور کلی این فرآیند به کسبوکارها کمک میکند، تا بتوانند استراتژیهای مناسب خود را برنامهریزی و تدوین کنند؛ به شکلی که تجارب منفی یا واکنشهای مخالف را به حداقل برسانند و محبوبیت برند را افزایش دهند.
با درک کامل تاریخچه تعاملات مشتری، میتوانید نیازهای آنها را بهتر پیشبینی کنید و تجربه خرید شخصیسازی شده و منحصربهفردی را برایشان رقم بزنید.
شخصیسازی پیشرفته
با به کارگیری دیدگاه جامع از یک مشتری و دسترسی کامل به سابقه خرید و عادات افراد، قادر خواهید بود توصیههای شخصی و مناسبتری در مورد محصول یا خدمات شرکت به آنها ارائه دهید. برخورداری از چنین مزیتی، تعامل معنادار با مشتریان، ایجاد اعتماد و ارتباط قوی با آنها را برای کسبوکارها آسانتر میکند.
ایجاد روابط مستحکم تأثیر مثبتی بر وفاداری مشتری دارد؛ ریزش مشتری را کاهش میدهد و LTV (میزان سفارش مادام العمر) را بالاتر میبرد.
بهبود تجربیات مشتری
یکی از مهمترین مزایای دید مشتری ۳۶۰ درجه، قابلیت کمک به ایجاد تجربه مشتری بهتر است. اشتباه رایج بسیاری از کسبوکارها این است که، فقط از اطلاعات آخرین تعامل با مشتری برای هدایت تجربه آنها در آینده استفاده میکنند. اما این کار تصویر کاملی از تعاملات آنها بدست نمیدهد؛ زیرا پیشینه ارتباطات در نظر گرفته نمیشود. بنابراین، تجربهای ناقص و بی اثر رقم زده میشود.
کامل نبودن اطلاعات مشتری دلیل دیگری برای ضعف در ارتقا تجربه کاربری آنهاست؛ بیشتر کارشناسان مرکز تماس معتقد هستند، که دادههای پراکنده و ناقص ، دلیل اصلی شکست در حل موثر مشکلات مشتریان است.
نمای ۳۶۰ درجه مشتری، از وقوع این موارد جلوگیری میکند، زیرا مجموعهای جامع از دادههای مشتری را در یک مکان واحد در دسترس همه بخشها قرار میدهد. این قابلیت به دلیل تجربه مشتری منحصربهفردی که ارائه میدهد، منجر به بهبود رضایت مشتریان میشود.
همسویی مشتریان و ارتباطات بین بخشهای مختلف سازمان
در نهایت، مزیت دیگر نمای مشتری ۳۶۰ درجه، توانایی آن در همسوسازی مشتریان و بخشهای فروش، بازاریابی و خدمات است. اشتراکگذاری یک دیدگاه جامع از مشتری، به این معنی است که تیمهای مختلف به راحتی اطلاعات مهم را در دسترس دارند و قابلیت افزودن و انتقال اطلاعات نیز وجود دارد؛ به طوری که سفر مشتری با همکاری از طریق دپارتمانهای مختلف بصورت یکپارچهای انجام میشود.
بنابراین، تیمهای فروش و بازاریابی میتوانند با استفاده از دادههای گرفتهشده از این دیدگاه، کمپینهای استراتژیک و دادهمحوری ایجاد کنند.
نحوه دستیابی به دید مشتری ۳۶۰
دستیابی به درک جامع از مشتری مستلزم جمعآوری دادههای متنوع و منسجم و عملی ساختن آنهاست. دید مشتری ۳۶۰ دادههای پیچیده و پراکنده را به نمای واضح و جامع از مشتریان شما تبدیل میکند. برای رسیدن به این دیدگاه باید مراحل زیر را طی کنید:
- جمعآوری دادهها: این مرحله شامل جمعآوری منابع مختلفی از جمله رویداد، دادههای رفتارهای آنلاین مخاطب و اطلاعات کلی از برنامههای SaaS میشود. تفاوتهای بین این منابع بسیار مهم است، زیرا سبب دستیابی به دیدگاهی چندوجهی از مشتری میشود.
- جذب داده: در این مرحله باید تمام اطلاعاتی را که جمعآوری کردهاید، در یک انبار داده ادغام کنید. این مورد به معنی ترکیب دادهها از سیستمهای عامل و ابزارهای مختلف و تراز نمودن آنها در یک قالب ساختاریافته است.
- آمادهسازی دادهها: در اینجا، هسته اصلی دید مشتری ۳۶۰ شکل میگیرد. آمادهسازی دادهها شامل سازماندهی و آمادهسازی جداول، تراز کردن دادهها و اطمینان از مناسب بودن آنها برای انجام تجزیه و تحلیل است. در این مرحله باید اطمینان حاصل کنیم که دادهها نه تنها در دسترس، بلکه قابل استفاده باشند و همه چیز برای تجزیه و تحلیل موثر فراهم باشد.
- هویت شفاف: این مرحله یک جزء حیاتی از نمای ۳۶۰ درجه مشتری است که بر نمایش اقدامات مختلف کاربر در یک نمودار هویت متمرکز است. این نمودار یک دید کلی از هر مشتری و تعاملات و ترجیحات وی را در برمیگیرد.
به کارگیری دید مشتری ۳۶۰ برای رشد کسبوکار
در حالت کلی، دید ۳۶۰ درجه از مشتری به اهمیت توجه و فراگیری تمامی جوانب و نقاط تماس با مشتریان اشاره دارد. این رویکرد، بیش از یک ابزار تجاری، یک فرهنگ سازمانی را نمایان میسازد؛ که توجه به نیازها و تمایلات مشتریان را در اولویت قرار میدهد. نمای ۳۶۰ درجه مشتری به معنای ایجاد یک ارتباط مستمر و مؤثر با مشتریان است؛ و میتوان از از این راهبرد برای بهبود عملکرد سازمانی و افزایش رضایت مشتریان بهرهمند شد. این نگاه جامع به مشتری، میتواند به تصمیمگیریهای استراتژیک سازمانی کمک کند؛ و در نهایت به توسعه و رشد پایدار کسبوکارها منجر شود.
بهترین راه برای دستیابی به دید مشتری ۳۶۰ و بهرهمندی از مزایای آن، این است که علاوه بر تفکر مدیریتی مدرن، از ابزارها و امکانات مناسب و بهینه در این زمینه استفاده کنیم. برای دریافت مشاوره در مورد ابزارهای کمکدهنده برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان، با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.
سوالات متداول
- دید۳۶۰ درجه مشتری چه سودی برای کسبوکارها از لحاظ تحلیلهای پیشبینی کننده دارد؟
از این دیدگاه برای پیشبینی رفتار مشتری در آینده بر اساس اقدامات گذشته استفاده میشود و امکان ایجاد فرصتهای فروش متقابل و ارائه پیشنهادات بهتر به مشتریان را فراهم میسازد.
- یادگیری ماشینی چه نقشی در تقویت تجزیه و تحلیل پیشبینی با دیدگاه ۳۶۰ درجه از مشتریان دارد؟
یادگیری ماشینی نقش مهمی در نحوه عملکرد این پیشبینیها دارد؛ همچنین امکان مقیاسپذیری، و افزایش سرعت و دقت این اطلاعات را فراهم میکند.
- نمای ۳۶۰ درجه مشتری چگونه به افزایش شخصیسازی در مشاغل کمک میکند؟
با ارائه دیدگاهی جامع از سابقه خرید و عادات مرور مشتریان، دیدگاههای ۳۶۰ درجه مشتری به کسبوکارها امکان میدهد تعامل معنادار و روابط قوی با مشتریان ایجاد کنند.
- روابط قوی با مشتری، که توسط دیدگاههای ۳۶۰ درجه مشتری تسهیل میشود، چه تأثیری بر مشاغل میگذارد؟
روابط قوی منجر به افزایش وفاداری، کاهش نرخ ریزش و بالا رفتن ارزش سفارش در طول عمر مشتری میشود و در نهایت سود کسبوکارها را افزایش میدهد.
- چگونه دید ۳۶۰ درجه مشتری، کسبوکارها را قادر میسازد تا تجربیات منفی مشتریان را پیش بینی و کاهش دهند؟
با ارائه بینش در مورد رفتار و ترجیحات مشتری، چنین دیدگاهی کسبوکارها را قادر میسازد، استراتژیهای لازم برای به حداقل رساندن تجربیات منفی را تدوین کنند.