۷ روش و تاکتیک مدیریت زمان انتظار در مرکز تماس

مدیریت-زمان-انتظار-تماس

آشنایی با روش‌­ها و تاکتیک‌­های مدیریت زمان انتظار، یکی از مهم‌ترین راهکارها برای بهبود تجربه مشتریان در کال­ سنتر است. در ساعات اوج کاری، اغلب مراکز تماس با افزایش شدید تماس‌­های مشتریان مواجه می­‌شوند. در نتیجه بسیاری از این تماس‌­ها به ناچار در صف انتظار می‌­مانند تا زمانی که نوبت ارتباط با اپراتور به آن­‌ها برسد. هر اندازه زمان انتظار طولانی‌­تر باشد، امکان این­که منجر به ناامیدی مشتریان شما شود، بیشتر است. این فرآیند به نوبه خود بر رضایت مخاطب و تصمیم به خرید ایشان تأثیر می­‌گذارد. بنابراین، به‌ویژه در مورد کسب‌وکارهایی که مستقیما با مشتری نهایی خود سر و کار دارند؛ چالش اصلی نه تنها در مدیریت افزایش فعالیت مشتری، بلکه در به حداقل رساندن زمان انتظار تماس­‌گیرندگان نهفته است.

در این مقاله قصد داریم بهترین شیوه‌­های کم کردن زمان انتظار مشتری در مرکز تماس را باهم بررسی کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

درک مشتریان در مورد زمان انتظار چگونه است؟

با درک بهتر مشتریان و احساسات آن­‌ها می­‌توانید به رضایت بالاتری در ارائه خدمات خود دست یابید. مطالعات نشان می­‌دهد ارزش درک شده توسط مشتری در مورد زمان انتظار برای مراحل مختلف دریافت خدمات، متفاوت است. بر اساس این بررسی­‌ها، کل زمان انتظار در هر موقعیت خدماتی (مانند یک بانک یا رستوران) را می­‌توان به سه چرخه اصلی تقسیم نمود. برای مثال در یک رستوران خدمات سریع (QSR) یا کافی شاپ، سه چرخه انتظار مشتری عبارتند از:

  • پیش پردازش: مشتری در صف منتظر است تا سفارش دهد.
  • در حین فرآیند: مشتری در پیشخوان است، سفارش خود را به کارمند می­‌دهد و مرحله پرداخت انجام می­‌شود.
  • پس از فرآیند: مشتری منتظر می­‌ماند تا سفارشش آماده شود.

 

مدیریت-زمان-انتظار-تماس

 

جالب است بدانید، چرخه پیش فرآیند بیش‌ترین تأثیر را بر نحوه درک مشتریان از زمان انتظار و کیفیت خدمات شما دارد. فردی که قبل از سفارش باید ۱۰ دقیقه در صف منتظر بماند، نسبت به مشتری که ۱۰ دقیقه منتظر می­‌ماند تا سفارشش آماده شود؛ احساس نارضایتی بیشتری را تجربه می­‌کند؛ حتی اگر سرعت کلی خدمات برای هر دو مشتری یکسان باشد. از این رو، مرحله اول مهم‌­ترین بخشی است که باید به کاهش زمان انتظار مشتری در آن توجه کنید.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که درک مشتری از مدت زمان انتظار مهم‌­تر از زمان واقعی منتظر ماندن اوست و تأثیر بسیار زیادی بر امتیاز رضایت مشتری (CSAT) دارد.

راه­کارهای مفید برای کاهش زمان انتظار مشتریان کدامند؟

گاهی اوقات کاهش زمان انتظار مشتریان در صف تماس، اجتناب‌ناپذیر است؛ اما با به‌کارگیری تاکتیک‌های زیر می‌توانید زمان انتظار مشتریان خود را به‌طور موثری کاهش دهید:

از استراتژی­‌های مدرن مدیریت صف تماس استفاده کنید

بازه‌­های انتظار طولانی را می‌­توان با کمک استراتژی­‌های مختلف مدیریت صف تماس مدرن کاهش داد. سازمان‌های امروزی برای مدیریت کارآمد ساعات اوج مصرف، سیستم‌های صف‌بندی خطی، مجازی، تلفن همراه و نرم‌­افزارهای مرکز تماس را بکار می­‌برند. یک سیستم صف مجازی می­‌تواند به بهبود موارد زیر کمک کند:

  • کاهش زمان انتظار و خدمات مشتری تا ۵۰ درصد
  • بهبود و بهینه­‌سازی بهره‌­وری کارکنان
  • افزایش حداقل ۳۰ درصدی رضایت مشتریان
  • قابلیت کنترل مرکزی و سهولت استفاده
  • ادغام یکپارچه با تمام اجزای مدیریتی و عملیاتی
  • کاهش چالش در سفرهای مشتری
  • تحقق KPI های اندازه‌­گیری شده و کارایی عملیاتی

با کمک خدمات سلف سرویس صف‌­های طولانی را کاهش دهید

هنگامی که مشتریان از خدمات سلف سرویس استفاده می­‌کنند، نیازی به ماندن در صف انتظار ارتباط با کارشناسان مرکز تماس ندارند. آن­‌ها می‌­توانند متناسب با زمان­‌بندی و شرایط خود و به‌طور یکپارچه با کمک سرویس سلف سرویس ارائه خدمات در مرکز تماس، مشکل خود را حل کنند. با توجه به طیف گسترده قابلیت­‌های چند زبانه و در دسترس بودن شبانه‌روزی این خدمات، مشتریان شما دیگر نیازی به انتظار طولانی در صف­‌های تماس نخواهند داشت.

تخصیص کارکنان خود را بهینه کنید

بهینه­‌سازی تخصیص کارکنان یک جنبه ضروری در مدیریت موثر زمان انتظار خدمات مشتریان است. این استراتژی شامل تخصیص استراتژیک و آموزش صحیح کارکنان بر اساس الگوهای تقاضای پیش‌بینی‌شده است.

با انجام این کار، کسب‌وکارها می‌­توانند از تخصیص بهینه و موثر منابع در دوره‌های اوج کاری اطمینان حاصل کنند و به‌این‌ترتیب زمان انتظار تماس‌گیرندگان را به حداقل رسانده و کارایی کلی خدمات را افزایش دهند.

تجزیه و تحلیل­‌های پیش­‌بینی‌کننده را به‌کار بگیرید

کسب‌وکارها می­‌توانند با استفاده از نتایج تجزیه و تحلیل زمان انتظار مشتری و پیش‌­بینی روندهای آتی، بینش ارزشمندی در مورد الگوهای تقاضا به دست آورند. این رویکرد مبتنی‌بر داده، امکان پیش‌بینی دقیق دوره‌های اوج را فراهم می‌کند؛ و تخصیص منابع فعال را ممکن می‌سازد.

 

مدیریت-زمان-انتظار-تماس

 

مراکز می‌توانند با مدیریت استراتژیک برنامه‌ها و سطوح خدمات کارکنان بر اساس این بینش‌ها، زمان انتظار مشتری را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. چنین روندی منجر به افزایش رضایت و بهینه‌سازی کارایی عملیاتی می‌شود؛ و در نتیجه تجربه مشتری یکپارچه‌تر و رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.

ارتباطات را تقویت کنید

تقویت ارتباطات در مدت زمان انتظار مشتری برای ایجاد یک تجربه مثبت بسیار مهم است. از علائم واضح، نمایشگرهای دیجیتال و به‌روزرسانی‌های به‌موقع استفاده کنید؛ تا مشتریان را مطلع و درگیر نگه دارید. این رویکرد پیش‌گیرانه انتظارات مخاطب را مدیریت می­‌کند؛ و زمان انتظار درک شده را کاهش می‌­دهد.

ارائه محتوای آموزنده یا گزینه­‌های سرگرمی نیز می­‌تواند تجربه انتظار را تسهیل کند. کسب‌وکارها با اولویت‌بندی ارتباطات مؤثر، رضایت مشتری را بهبود می‌بخشند، و برخوردی خوشایندتر و به یاد ماندنی‌تر ایجاد می‌کنند؛ تا در نهایت وفاداری و رضایت مشتری را تقویت نمایند.

فرآیندها را تسهیل کنید

ساده‌سازی فرآیندها در کاهش زمان انتظار برای مشتریان مؤثر است. کسب‌وکارها می‌توانند با بهینه‌سازی گردش کار، حذف تنگناها و اجرای روش‌های کارآمد، ارائه خدمات را سرعت ببخشند.

این روند تضمین می­‌کند که مشتریان کم‌ترین میزان تأخیر را تجربه کنند و در اولویت مرکز تماس قرار بگیرند. یک عملیات سازماندهی‌شده رضایت مشتری و بهره­‌وری کلی را افزایش می­‌دهد؛ و در نهایت منجر به رونق و رشد بیشتر کسب‌وکارتان در بازار رقابتی می­‌شود.

نظارت و مدیریت جریان مشتری در زمان واقعی

نظارت و مدیریت جریان مشتری به صورت لحظه‌­ای، در به حداقل رساندن زمان انتظار بسیار اهمیت دارد. کسب‌وکارها می‌توانند به صورت پویا منابع موجود را برای مطابقت با تقاضای مشتریان، و با کمک فناوری پیشرفته و سیستم‌های بازخورد به بهترین شکل تخصیص دهند.

این رویکرد چابک انجام تنظیمات پیش‌گیرانه را امکان­‌پذیر می­‌سازد؛ و مشتریان را از تجربه خدمات روان و کارآمد بهره­‌مند می­‌کند.

روش‌­های کاهش زمان انتظار مشتری را در مرکز تماس خود به‌کار بگیرید

بهتر است روش‌­های کاهش زمان انتظار و بهینه‌سازی CSAT را در سازمان خود به‌کار ببندید تا از تخصیص استراتژیک منابع، مدیریت کارآمد صف، پشتیبانی فناوری، ارتباطات پیش‌گیرانه و رویکردهای صحیح خرید بین کانال­‌های مختلف مرکز تماس اطمینان حاصل کنید.

برای اجرای موثر این استراتژی‌ها و بهبود عملیات فروش، تاکتیک­‌های کاهش زمان انتظار را در نظر بگیرید؛ مواردی که از بینش‌های مبتنی‌بر داده و راه‌حل‌های نوآورانه بهره‌­مند هستند، و کسب‌وکار شما را یک گام جلوتر از رقبا قرار می­‌دهند.

برای آشنایی بیشتر با شیوه­‌های کم کردن زمان انتظار مشتری در مرکز تماس خود، حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید؛ تا با ب‌کارگیری بهینه‌­ترین راهکارها متناسب با صنعت و ویژگی­‌های سازمان خود، به بهترین نتایج ممکن دست یابید.

 

 

 

سوالات متداول

  • چرا کاهش زمان انتظار مشتری مهم است؟

زیرا این عامل باعث افزایش رضایت، بهبود کارایی عملیاتی مرکز تماس، افزایش حفظ مشتری و در نهایت افزایش فروش می­‌شود.

  • چگونه می­‌توان CSAT را در پشتیبانی چت آنلاین بهبود بخشید؟

برای تقویت CSAT (رضایت مشتری) در پشتیبانی چت، روی پاسخ‌گویی، همدلی، راه­‌حل‌­های موثر و بازخورد تمرکز کنید. پاسخ‌های سریع را در اولویت قرار داده و در تعاملات همدلی نشان دهید.

  • چگونه می‌توان زمان انتظار مشتریان را در ساعات اوج کاری مدیریت کرد؟

با افزایش تعداد اپراتورها و استفاده از سیستم‌های مدرن مدیریت صف تماس.

  • نقش سیستم پاسخ‌گویی خودکار (IVR) در کاهش زمان انتظار چیست؟

هدایت سریع مشتریان به بخش مورد نظر و کاهش زمان انتظار برای پاسخ‌گویی.

  • چگونه می‌توان از تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده برای کاهش زمان انتظار استفاده کرد؟

با پیش‌بینی دوره‌های اوج تماس و تخصیص منابع بهینه بر اساس این پیش‌بینی‌ها.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نرخ-اشغال-مرکز-تماس
شاخص‌های مرکز تماس

شاخص نرخ اشغال (Occupancy rate) چیست؟

شاخص نرخ اشغال یا Occupancy rate یکی از مهم­‌ترین معیارهایی است که باید در مرکز تماس خود مورد

مزایای-شنود-مکالمات
تجربه مشتری

مزایای شنود مکالمات در مرکز تماس

آشنایی با مزایای شنود تماس، دریچه‌­ای جدید برای رشد مراکز تماس مدرن باز کرده است. اگر مرکز تماسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید