فهرست مطالب
Toggleمطالعه راهنمای خرید خط VoIP به شما کمک میکند تا برنامه مناسبی، برای استقرار سیستم ویپ در سازمان خود تنظیم کنید. اگر تمایل به ارتقا سیستم مرکز تماس خود با فناوری ویپ را دارید، این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود. زیرا در ادامه قصد داریم راهنمای جامع برای خرید خط ویپ و نیازمندیهای آن را بصورت گامبهگام شرح دهیم.
تکنولوژی VoIP مزایای زیادی را در اختیار سازمانها قرار میدهد به شکلی که سیستم تلفن سنتی توانایی رقابت با قابلیتهای آن را ندارد. از جمله این مزیتها میتوان به انعطافپذیری بالا، اتصال جهانی بدون واسطه، بهینهسازی هزینهها و کاربرپسند بودن آن اشاره کرد.
شماره VoIP چیست؟
منظور از شماره VoIP، شماره تلفنی است که به جای خط تلفن سنتی بر روی یک سیستم VoIP کار میکند، تماسهای بینالمللی را تسهیل میکند و به کسبوکارها کمک میکند تا بدون هزینههای بالا، ارتباطات گسترده و بدون محدودیت جغرافیایی داشته باشند.
با استفاده از خط تلفن ویپ (VoIP)، سازمانها میتوانند یک شماره تلفن ثابت داشته باشند که در صورت جابجایی شرکت نیز میتوانند براحتی شماره خود را به مکان جدید انتقال دهند. حتی کارمندان دورکار نیز میتوانند از همین شماره تلفن استفاده کنند، بدون اینکه مشتری متوجه عدم حضور آنها در مکان شرکت شود.
انواع شمارههای VoIP
این شماره تلفنها به جای تکیه بر PSTN (شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی)، بر فناوری VoIP متکی هستند؛ با این حال، همه شمارههای VoIP یکسان نیستند و به سه نوع اصلی تقسیم میشوند:
شمارههای VoIP محلی
این شمارهها مربوط به یک منطقه جغرافیایی یا شهر خاص هستند. با وجود اینکه مبتنی بر اینترنت هستند، همچنان از کدهای سنتی منطقهای استفاده میکنند.
اگر میخواهید خود را در جایگاه یک کسبوکار محلی معرفی کنید، شمارههای VoIP محلی برای شما مفید هستند؛ در صورت استفاده از این نوع شمارهها به نظر میرسد که در یک منطقه خاص حضور دارید. بنابراین مشتریان آن منطقه مشخص، میتوانند با نرخ مکالمه محلی با شما تماس بگیرند، حتی اگر در واقعیت در آن محدوده جغرافیایی حضور نداشته باشید!
شمارههای VoIP تماس رایگان
این نوع شماره ویپ، معادلی دیجیتال برای شمارههای رایگان سنتی است. هنگامی که با یک شماره VoIP رایگان تماس بگیرید، بدون توجه به اینکه از کدام منطقه جغرافیایی باشید، هزینهای برای مکالمه پرداخت نخواهید کرد.
اغلب از این نوع شمارهها برای واحدهای خدمات مشتریان یا فروش استفاده میشود؛ بنابراین، مشتریان بدون نگرانی در مورد هزینه تماسهای راه دور، با شرکت تماس میگیرند.
شمارههای VoIP ملی
همانطور که از نام این مورد مشخص است، این نوع شمارهها به یک منطقه جغرافیایی خاص مرتبط نیستند. چنین شمارههایی برای کسبوکارهایی که در سطح ملی فعالیت دارند؛ یا در چندین منطقه مختلف کار میکنند و میخواهند یک شماره تماس ثابت و مستقل از مکان داشته باشند، مناسب است.
شمارههای VoIP بینالمللی
این نوع شمارهها به یک کشور اختصاص دارند، اما در کشور دیگری استفاده میشوند. بسته به سیستم کشور صادرکننده، شماره ویپ بینالمللی میتواند محلی، رایگان یا ملی باشد.
این شمارهها به کسب و کارها کمک میکنند تا در مقیاس جهانی، فعالیتی راحتتر و مقرونبهصرفهتر داشته باشند. به این ترتیب، سازمانها بدون صرف هزینههای هنگفت خطوط تلفن سنتی، میتوانند در کشورهایی غیر از کشور خودشان حضور فعال داشته باشند.
با توجه به اهداف تجاری و نیازهای مشتریان خود، میتوانید شماره ویپ مناسب کسبوکارتان را انتخاب کنید. اگر در درجه اول به یک جامعه کوچک خدمات میدهید، یک شماره VoIP محلی مناسب شماست. اما اگر در مقیاس ملی یا بین المللی فعالیت دارید، باید یک شماره VoIP ملی یا بین المللی را انتخاب کنید.
شماره VoIP را از کجا باید تهیه کرد؟
برای خرید شماره VoIP، در گام اول یک ارائهدهنده معتبر خدمات ویپ را انتخاب کنید؛ سپس با استفاده از راهنماییهای آنها، شماره مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید.
فرآیند خرید خط ویپ، تقریبا مشابه روال خرید شماره تلفن ثابت سنتی است؛ با این تفاوت که سرعت و سهولت بیشتری دارد. در اغلب موارد میتوانید روند خرید را با استفاده از ابزارهای خودکار روی وبسایت ارائهدهنده انجام دهید. به این ترتیب، انتخاب ارائه دهنده VoIP شما مهمترین و موثرترین مرحله در فرآیند دریافت شماره VoIP است.
مشکل شمارههای VoIP رایگان
زمانی که در مورد خطوط VoIP مطالعه میکنید، احتمالاً با مطالبی در مورد شمارههایی که به صورت رایگان در دسترس هستند نیز مواجه میشوید. در نگاه اول ممکن است شمارههای ویپ رایگان به مقرون به صرفه بودن، جذاب باشند، اما دلایل متعددی وجود دارد که نیاز کسبوکارها به استفاده از خدمات ارائهدهندگان معتبر را ثابت میکنند:
- ارائهدهنده مناسب سطح بالایی از قابلیت اطمینان و کارایی را در خدمات VoIP به شما تضمین میدهد؛ در حالی که ویپ رایگان فاقد آن است.
- کیفیت تماس، از جمله انتقال صدای واضح و حداقل وقفه یا تاخیر، در خدمات ویپ خریداری شده در سطح بسیار بالاتری است.
- در شمارههای ویپ رایگان، در صورت مواجهه با مشکل، یا سوال فنی شخص مسئولی برای پاسخگویی به شما وجود ندارد؛ در حالی که ارائهدهندگان خدمات VoIP معتبر، دارای تیم پشتیبانی اختصاصی برای کمک به مشتریان خود هستند.
- در ویپ رایگان صرفا عملکردهای اولیه در اختیار کاربران قرار میگیرد، در حالی که خدمات VoIP تجاری، ویژگیهای پیشرفته و اختصاصی متناسب با نیازهای کسبوکار شما را ارائه میدهند.
- با توجه به اینکه ویپ رایگان، تضمینی برای تأمین امنیت کسبوکارها ندارد، ممکن است سبب آسیبپذیر شدن خطوط ارتباطی سازمان شما شود. اما در خدمات VoIP تجاری، ارائهدهنده شما موظف است اقدامات امنیتی قدرتمندی را برای محافظت از دادهها و مکالمات شما بکار گیرد.
- با استفاده از شماره VoIP رایگان معمولا نمیتوانید وجهای حرفهای ایجاد کنید. در حالی که سرویس VoIP تجاری معتبر امکان انتخاب بین شمارههای محلی، تماس رایگان یا حتی بینالمللی را به کسبوکارها میدهد؛ به این شکل خط تلفن شما با برند و جایگاهی که در بازار تجارت دارید، هماهنگ خواهد بود.
البته شمارههای VoIP رایگان برای کاربران فردی با نیازهای محدود، انتخاب خوبی محسوب میشوند؛ اما برای اغلب کسبوکارها مزایای خدمات VoIP دریافتی از یک ارائهدهنده معتبر، بسیار بیشتر از هزینه آن است. هرچند هزینه انجام شده برای ویپ نیز در مدت زمان کوتاهی به سازمان برمیگردد؛ و نهایتا منجر به صرفهجویی مبلغ قابل توجهی در هزینههای سازمان خواهد شد.
هزینه خرید خط تلفن ویپ
هزینه خرید خط VoIP میتواند با توجه به نیازها و انتخابهای شما متفاوت باشد. اگر کسبوکاری هستید که در سطح جهانی فعالیت دارد؛ و نیاز به یک شماره تماس مستقل از مکان دارید، خطوط VoIP بینالمللی مختص شما هستند. در این حالت ویپ بهترین امکانات یک خط تلفن راه دور را در اختیارتان قرار میدهد تا به طریقی مقرونبهصرفه و راحتتر، فعالیتهای خود را در سطح جهانی گسترش دهید.
در حالت کلی معمولا با توجه به پلنها و ویژگیهای مورد نیاز شما و خدمات ارائهدهنده، قیمت این فناوری برای سازمان شما مشخص میشود. ارائهدهندگان معتبر خدمات VoIP معمولاً برنامههای متنوعی را با توجه به اندازه، صنعت و نیازهای سازمان شما پیشنهاد میدهند. بسته به شرایط کسبوکار خود میتوانید پلنی را انتخاب کنید که در کنار افزایش کارایی، بهره وری و امنیت، نیاز به پرداخت هزینه اضافی برای امکاناتی غیر ضروری نداشته باشید. هرچند در هر صورت هزینه تمام شده این خدمات نسبت به هزینههای سیستمهای تلفن سنتی، بسیار کمتر است.
راهنمای گامبهگام خرید شماره VoIP
اگر از مزایای VoIP برای مشاغل آگاه شده باشید، به احتمال زیاد به دنبال روشی برای تهیه خط VoIP مناسب برای کسبوکار خود هستید. در این بخش، مراحل تهیه یک شماره ویپ را به صورت گام به گام توضیح میدهیم:
نیازهای خود را شناسایی کنید
مشخص کنید که انتظار شما از سرویس VoIP چیست؛ و کدامیک از نیازهای شما باید با کمک این فناوری رفع شود.. عواملی مانند تعداد تماسهای دریافتی یا تعداد کارمندانی که خواهید داشت، ویژگیهای مورد نیاز (مانند ارسال تماس، پست صوتی، ضبط تماس و غیره) را تعیین کنید؛ همچنین در نظر بگیرید که به کدامیک از به شمارههای محلی، تماس رایگان یا بینالمللی نیاز دارید.
یک ارائهدهنده قابل اعتماد برای خدمات VoIP انتخاب کنید
بر اساس نیاز و شرایط سازمان خود تحقیق کنید و ارائهدهنده توانمندی را برای خدمات VoIP انتخاب کنید. بهترین گزینه ارائهدهندهای است که سابقهای درخشان در این زمینه دارد؛ و خدمات قابل اعتماد با پشتیبانی خوب از مشتریان را با قیمتی رقابتی ارائه میدهد.
شماره VoIP خود را انتخاب کنید
معمولا ارائهدهندگان خدمات لیستی از شمارههای VoIP موجود را در اختیار شما قرار میدهند؛ تا بتوانید گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید. بسته به تمایل و نیاز خود، میتوانید یک شماره محلی، تماس رایگان یا بینالمللی را انتخاب کنید. همچنین برخی از ارائهدهندگان توانایی انتقال شماره تلفن موجود شما بر روی تلفن ویپ را دارند.
سیستم VoIP خود را پیکربندی کنید
پس از دریافت شماره، باید تنظیمات سرویس VoIP را بر اساس نیاز خود انجام دهید. فرآیند راهاندازی ویپ شامل پیکربندی برنامههای افزودنی کاربر، تنظیم پست صوتی و سفارشیسازی قوانین مسیریابی، ارسال تماس و سایر موارد مورد نیاز است؛ معمولا ارائهدهندگان VoIP داشبوردهای آنلاینی را برای سادهسازی این فرآیند به شما ارائه میدهند.
نرمافزار VoIP، یا سختافزار مورد نیاز آن را نصب کنید
با توجه به برنامهای که برای استفاده از سرویس VoIP دارید، ممکن است نیاز به نصب نرمافزار ویپ بر روی دستگاههای موجود یا راهاندازی دستگاههای تلفن داشته باشید. ارائهدهندگان مدرن، همچنین برنامههایی ویژه تلفن همراه را در اختیار شما قرار میدهند تا بتوانید از سرویس VoIP بر روی تلفنهای هوشمند خود استفاده کنید.
شماره VoIP خود را تست کنید
در نهایت، چند تماس آزمایشی برقرار کنید تا مطمئن شوید همه ابزارها به درستی کار میکنند. کیفیت صدا را بررسی کنید و همه ویژگیهایی که تنظیم کردهاید را امتحان کنید تا عملکردی مطابق با انتظارات شما داشته باشند.
در صورتی که مراحل ذکر شده را به درستی اجرا کنید، میتوانید با خیال راحت یک شماره VoIP تهیه کنید و از مزایای این فناوری ارتباطی مدرن بهرهمند شوید.
با خرید شماره ویپ کسبوکار خود را رشد دهید
همه موارد مهمی که از یک راهنمای خرید خط ویپ (VoIP)، انتظار میرود در مطالب بالا بیان شد. زمان آن رسیده که کسبوکار خود را از مزایای داشتن یک شماره تلفن حرفهای مانند تحرک، انعطافپذیری، مقیاسپذیری و طیف وسیعی از سایر ویژگیهای پیشرفته بهرهمند سازید.
با استفاده از راهنمای خرید شماره VoIP، میتوانید یک سیستم تلفن VoIP جامع و قابل اعتماد برای سازمان خود در هر اندازهای که باشد، فراهم کنید. در صورت بکارگیری فناوری ویپ، کسبوکارها میتوانند ابزارهای مدیریت تماس با کاربری آسان، مانند انتقال تماس، مسیریابی تماس، و ضبط تماس را در اختیار داشته باشند و بهرهوری مرکز تماس خود را افزایش دهند؛ همچنین این سیستم، منجر به ارائه تصویری حرفهایتر در مقابل مشتریان آنها خواهد شد. قیمت مقرونبهصرفه نرمافزار مرکز تماس الوویپ، در کنار رابط کاربرپسند و پشتیبانی همهجانبه از مشتریان، آن را به انتخابی ایدهآل تبدیل میکند؛ بنابراین کسبوکارهایی که به دنبال ارتقای سیستم تلفن خود هستند، بیش از پیش به این خدمات تمایل دارند.
سوالات متداول
- چند نوع شماره ویپ تجاری، در سازمانهای امروزی رایج هستند؟
سه نوع اصلی شماره ویپ مورد استفاده سازمانها شامل موارد زیر هستند:
- شمارههای VoIP محلی
- شمارههای VoIP تماس رایگان
- شمارههای VoIP غیرجغرافیایی یا ملی
- شمارههای VoIP بینالمللی، کدامیک از انواع شمارههای ویپ را شامل میشوند؟
بسته به نوع نیاز شمارههای VoIP بینالمللی، میتوانند از شمارههای محلی، تماس رایگان یا ملی ویپ استفاده کنند.
- آیا شمارههای رایگان ویپ برای کسبوکارها مناسب هستند؟
این نوع شمارهها در حد استفاده فردی با نیازهای محدود مناسبند، اما امنیت و امکانات مورد نیاز سازمانها را ندارند.
- شماره ویپ تجاری را از کجا میتوان تهیه کرد؟
برای تهیه این شمارهها بهترین گزینه استفاده از خدمات یک ارائهدهنده توانمند خدمات ویپ است.
- مراحل خرید خط اینترنتی ویپ به طور خلاصه کدامند؟
- شناسایی نیازها
- انتخاب ارائهدهنده
- انتخاب شماره
- پیکربندی سیستم VoIP
- نصب نرمافزار و سختافزار مورد نیاز
- تست شماره VoIP