۴ گروه اصلی از انواع سیپ ترانک (SIP TRUNK)

Sip-Trunk

آشنایی با انواع سیپ ترانک (SIP TRUNK کمک می­‌کند تا به انتخابی صحیح برای کسب‌وکار خود برسید. SIP Trunk  یک خط تلفن مجازی است، که از یک ارائه‌­دهنده خدمات تلفن اینترنتی (ITSP) دریافت می­‌شود؛ کاربران می­‌توانند از طریق این فناوری، تماس‌­های تلفنی خود را بر بستر اینترنت برقرار کنند.

امروزه، انواع خط سیپ ترانک بخش مهمی از فناوری VoIP و مخابرات هستند؛ بنابراین تا پایان این مطلب با ما همراه باشید، تا هر آنچه در مورد این تکنولوژی مرکز تماس باید بدانید را به‌طور خلاصه مرور کنیم.

تعریف SIP Trunking

در اصطلاح عامیانه، پروتکل سیپ ترانک مجموعه­‌ای از قوانین و رویه‌­هایی است، که برای انتقال داده­‌ها بین رایانه­‌ها به‌کار می­‌رود؛ مانند HTTP که پروتکلی برای ارائه صفحات وب در بستر اینترنت است.SIP تماس‌­های VoIP را برقرار و نگهداری می­‌کند.

Sip-Trunk

منظور از SIP مخفف عبارت Session Initiation Protocol، به معنای یک پروتکل سیگنالینگ است؛ که توسط تلفنIP برای برقراری، حفظ و پایان تماس‌­ها استفاده می‌­شود. با این­که این فناوری نقش مهمی در تلفن VoIP ایفا می­‌کند، اما پروتکل اصلی مورد استفاده برای انتقال تماس نیست؛ بلکه با استفاده از RTP (پروتکل حمل و نقل بلادرنگ) کار خود را انجام می­‌دهد.

در حالت کلی، ترانک SIP مزایای کلیدی زیر را به شرکت­‌ها ارائه می‌­دهد:

  • ادغام صدا، ویدئو، چت و داده­‌ها در یک پلتفرم یکپارچه
  • کاهش ۵۰٪ یا بیشتر هزینه تماس، در مقایسه با خطوط تلفن آنالوگ
  • ویژگی­‌های پیشرفته ردیابی تماس و تجزیه و تحلیل آن
  • مقیاس آسان برای افزودن خطوط و انطباق با نیازهای متغیر سازمان
  • بازیابی فاجعه داخلی برای انعطاف‌­پذیری بیشتر
  • انعطاف­‌پذیری برای کار ترکیبی یا دورکاری

دلیل اهمیت SIP

با پیشرفت تکنولوژی شبکه‌های PSTN و ISDN تا سال ۲۰۲۵ به‌صورت کامل از رده خارج می­‌شوند؛ بنابراین همه کسب‌وکارها باید قبل از این زمان به فناوری VoIP انتقال پیدا کنند. با توجه به اینکه SIP زیرساخت تلفن‌­های مدرن است، هر سازمانی که به یک سیستم تلفن مبتنی‌بر اینترنت روی بیاورد، به آن تکیه می‌کند.

با وجود مزایای بسیاری که سیپ ترانک برای مراکز تماس دارد، اما بد نیست که از چالش‌های آن هم آگاه باشید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله “چالش‌های سیپ ترانک” مراجعه کنید.

انواع سیپ ترانک

سیستم‌های سیپ ترانکینگ ابزارهای ارتباطی مختلف را با هم متحد می­‌سازند تا کیفیت همکاری سازمانی، خدمات مشتری و عملیات مرکز تماس را افزایش ‌دهند. در ادامه انواع این سیستم­‌ها و مزایای آن­‌ها را بیان می­‌کنیم.

سیپ ترانک میزبانی شده

SIP Trunkهای میزبانی شده خطوط تلفن VoIP هستند، که توسط یک شرکت شخص ثالث به سازمان‌­ها ارائه می‌شوند. ارائه­‌دهنده هاست مسئولیت مراقبت و نگهداری سیستم، به‌روزرسانی، ارتقاء و بازیابی اطلاعات را بر عهده دارد. داده­‌های تماس به طور ایمن از طریق اینترنت عمومی، به مرکز داده ارائه­‌دهنده خدمات منتقل می­‌شود.

مزایای سیپ ترانک­‌های میزبانی‌شده عبارتند از:

  • قابلیت اطمینان: ارائه­‌دهندگان SIP میزبانی‌شده، اغلب از اقدامات امنیتی قوی و به‌روزرسانی­‌ها برای اطمینان از عدم بروز اختلال در خدمات استفاده می­‌کنند.
  • مقیاس‌­پذیری آسان: همان­طور که نیازهای کسب‌وکار شما تغییر می‌­کند؛ می­‌توانید به‌طور یکپارچه از طریق یک پورتال وب سلف سرویس، بر تعداد خطوط SIP خود بیافزایید یا در صورت لزوم آن­‌ها را حذف کنید.
  • صرفه­‌جویی در هزینه­‌ها: SIP میزبانی‌شده به شما امکان می­‌دهد، با پرداخت هزینه ماهانه با قیمت رقابتی از امکانات کامل این سیستم استفاده کنید؛ و نیازی به خرید سخت­‌افزارهای گران قیمت ندارید.

ترانک­‌های SIP میزبان به‌ویژه مناسب مشاغل کوچکی هستند، که منابع لازم برای استقرار و مدیریت سیستم­‌های داخلی پیچیده را ندارند. مقرون‌به‌صرفه بودن، قابلیت اطمینان و سهولت مقیاس‌­بندی این مدل برای بسیاری از شرکت­‌های بزرگ نیز جذاب است.

SIP مبتنی‌بر ابر

ترانک­‌های SIP مبتنی‌بر ابر از زیرساخت­‌های ابری برای ارائه تماس‌­ها از طریق اینترنت استفاده می­‌کنند. در این سیستم به جای داشتن تجهیزات SIP در محل، مسیریابی تماس، سیگنال­‌دهی و هوشمندی از راه دور در پلتفرم ابری امن ارائه­‌دهنده خدمات انجام می‌­شود.

Sip-Trunk

ترانک­‌های SIP مبتنی‌بر ابر مزایای زیر را برای مشتریان خود فراهم می­‌کنند:

  • انعطاف­‌پذیری: یک SIP ابری به‌راحتی با برنامه­‌های تجاری محبوب ادغام می­‌شود؛ و می­‌تواند تماس‌­ها را بر اساس شرایط زمانی مسیریابی کند.
  • قابلیت اطمینان: پلتفرم‌های ابری پیشرو، افزونگی قوی، خطای خودکار و تنوع جغرافیایی را برای مدت زمان طولانی ارائه می‌دهند.
  • مقیاس‌­پذیری: یک SIP مبتنی‌بر ابر با افزودن سریع ظرفیت یا منابع اضافی، بسادگی مقیاس کار را تغییر می­‌دهد.

راه‌حل‌های SIP مبتنی‌بر ابر، به بهترین وجه پاسخگوی شرکت‌های بزرگ‌تری که به سیستم‌های مقیاس‌پذیر با ادغام عمیق با ابزارهای ارتباطی یکپارچه (UC) نیاز دارند، هستند.

SIP Trunkهای داخلی

ترانک‌های SIP داخلی شامل استقرار سخت‌افزار PBX با قابلیت SIP در محل و اتصال به یک ارائه‌دهنده خدمات سیپ ترانکینگ از طریق اینترنت عمومی است. این ابزار، امکان کنترل مستقیم بر سیستم تلفن با زیرساخت IP را فراهم می­‌کند.

مزایای SIP Trunkهای داخلی عبارتند از:

  • سفارشی­‌سازی: شامل ادغام دقیق با سایر داده­‌های مشتری، گردش کار و برنامه­‌های تجاری می­‌شود.
  • قابلیت تماس ویدیویی:. سانترال­‌های محلی می­‌توانند تماس‌­های ویدیویی و کنفرانس تصویری را مدیریت کنند.
  • کنترل زیرساخت: قابلیت‌های زیرساخت سیستم تلفن­ موجود به حداکثر می‌رسد.

راه‌حل‌های سیپ ترانکینگ در محل، برای شرکت‌های بزرگی که نیروی انسانی فنی و تخصص مورد نیاز برای مدیریت سیستم را از قبل دارا هستند؛ و محدودیت مالی ندارند، مناسب است.

راه­‌حل­‌های ترکیبی SIP

سیپ ترانک Hybrid می­‌تواند سخت­‌افزار PBX داخلی شما را با زیرساخت­‌های ارائه‌­دهنده ترانک میزبان ترکیب کند تا به قابلیت­‌های ارتباطی یکپارچه دست یابید.

مزایای روش سیپ ترانک ترکیبی عبارتند از:

  • مسیر مهاجرت تدریجی از تجهیزات سخت‌افزاری موجود و کانال‌های صوتی داخلی با انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری سرویس‌های SIP ابری ترکیب می­‌شوند، و امکان انتقال نرم را فراهم می‌کنند.
  • ارتباطات یکپارچه ویدئو کنفرانس، پیام‌رسانی فوری، دسترسی و سایر ویژگی‌های UC در این سیستم فعال هستند.
  • زیرساخت­‌های قبلی همچنان در این سیستم حفظ می‌شوند، و ارزش سیستم‌های قدیمی شما پس از انتقال به فناوری جدید بصورت کامل از بین نمی­‌رود.

سیپ ترانکینگ هیبریدی برای شرکت‌های بزرگ‌تر که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تجهیزات PBX انجام داده‌اند، جذاب­‌تر است. این شرکت­‌ها می‌­توانند خدمات SIP ابری مقرون‌به‌صرفه، انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر را در سیستم سابق خود ادغام کنند.

انتخاب سرویس سیپ ترانک مناسب

آشنایی با انواع خدمات SIP TRUNK به ارتقا کیفیت ارتباطات مرکز تماس، و افزایش کارایی و بهره­‌وری کارکنان شما کمک می‌­کند. برای انتخاب مناسب میان انواع سیپ ترانک‌­های موجود، بهتر است موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • تعداد تماس‌های همزمانی که در دوره‌های اوج باید پاسخگو باشید، را برای اندازه‌گیری تعداد کانال‌ها و ظرفیت SIP ارزیابی کنید.
  • اتصالات فیزیکی سیستم­‌های PBX قدیمی که نیاز به یکپارچه­‌سازی با فناوری جدید دارند، را تعیین کنید.
  • برای جلوگیری از تاخیر، پژواک یا قطع شدن تماس‌های ویدیویی و تلفنی، یک اتصال اینترنتی قوی داشته باشید.
  • کل هزینه­‌های سخت‌­افزاری و نرم‌­افزاری مورد نیاز را برآورد نمایید.
  • بررسی کنید که اقدامات امنیتی و استانداردهای سیستم با سیاست‌های داخلی و مقررات صنعت شما تطبیق داشته باشد.
  • خدمات پشتیبانی، تضمین کیفیت، و شیوه­‌های اختصاصی خدمات مشتری ارائه‌­دهنده مد نظر خود را بررسی کنید.
  • میزان صرفه‌جویی‌های احتمالی در تماس‌های محلی یا حتی بین‌المللی تحت سیستم صوتی جدید را بررسی کنید.

امروزه سیستمSIP به ویژه برای یکپارچه‌سازی ایمن تیم‌های دورکار و توانمندسازی آن‌ها با تجهیزات مرکز تماس (قابلیت اشتراک‌گذاری صفحه، همکاری اسناد، و جلسات ویدیویی) ضروری است.

برای این­که بتوانید بیشترین بهره­‌وری را از انتقال به سیستم ارتباطی نوین بدست آورید؛ انتخاب درست در میان انواع خط سیپ ترانک، و دستیابی به یک شرکت ارائه‌­دهنده توانمند در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که مشاوره تخصصی در مورد مراکز تماس نوین و تکنولوژی­‌های تشکیل دهنده آن نیاز دارید، حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

  • SIP Trunk چه نوع اتصالی است؟

سیپ ترانک نوعی اتصال مجازی است، مشابه خط تلفن سنتی، اما به جای استفاده از سیم­‌های مسی، از اینترنت (VoIP) برای برقراری تماس‌­های صوتی و انتقال داده‌­ها استفاده می‌­کند.

  • آیا سیپ ترانکینگ نوعی VoIP است؟

SIP یک روش خاص برای ایجاد، مدیریت جلسات چند رسانه‌­ای در برنامه‌­های VoIP است؛ در حالی که VoIP به طور گسترده به ارتباطات تلفنی از طریق اینترنت اشاره دارد.

  • هدف اصلی ترانکینگ چیست؟

هدف اصلی ترانکینگ، در زمینه مخابرات، ادغام چندین کانال ارتباطی در یک اتصال یا پیوند واحد است.

  • تفاوت بین SIP Trunking و IP Trunking چیست؟

ترانک SIP به طور خاص به استفاده از پروتکل SIP برای مدیریت جلسات ارتباطات چند رسانه‌­ای روی شبکه‌­های IP اشاره دارد؛ اما ترانک IP یک اصطلاح گسترده‌تر است.

  • مزایای عمده سیپ ترانک کدامند؟
  1. صرفه­‌جویی قابل توجه در هزینه
  2. تداوم کسب‌وکار
  3. مقیاس‌­پذیری ساده
  4. ویژگی­‌های ارتباطی یکپارچه
  5. تجزیه و تحلیل تماس‌­ها
  6. مزایای مختص دورکاری
  7. افزایش بهره‌­وری
  • چه زمانی به ترانک SIP نیاز داریم؟

اگر به دنبال کاهش هزینه‌ها، ساده‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی، پشتیبانی از کارکنان دورکار یا یکپارچه‌سازی فرم‌های ارتباطی (صوتی، ویدئویی، پیام‌رسانی) هستید، شما به سیپ ترانک نیاز دارید.
.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرسنجی-تلفنی
تجربه مشتری

۲۰ نکته در طراحی سوالات نظرسنجی تلفنی

امروزه به‌کارگیری سوالات نظرسنجی تلفنی، بینش ارزشمندی در مورد کیفیت عملکرد مرکز تماس در اختیار شما قرار می‌­دهد.

نرخ-اشغال-مرکز-تماس
شاخص‌های مرکز تماس

شاخص نرخ اشغال (Occupancy rate) چیست؟

شاخص نرخ اشغال یا Occupancy rate یکی از مهم­‌ترین معیارهایی است که باید در مرکز تماس خود مورد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید