چگونه کیفیت تماس اول خود را با IVR افزایش دهیم؟

بهبود-کیفیت-تماس-اول-با-IVR

بهبود کیفیت تماس اول با IVR، یکی از مهم­‌ترین مزایای مراکز تماس مدرن محسوب می­‌شود. این ابزار علاوه‌بر این­که کاربران را قادر می­‌سازد که پاسخ سوالات خود را دریافت کنند، بلکه به شرکت‌ها امکان بهبود فرآیندهای مرکز تماس را می­‌دهد. با بررسی و ترکیب درست  FCR و IVR ، همچنین اجرای مناسب این سیستم­‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند نیازهای مشتریان را در اولین تماس تلفنی برطرف کرده و بهبود قابل توجهی در تجربه مشتریان خود به وجود بیاورند. تلفن گویا به تماس‌­گیرندگان امکان می‌­دهد تا بدون اتصال به اپراتور، نیازهای ارتباطی خود با شرکت شما را رفع کنند.

در این مقاله به بررسی اهمیت FCR و ارتباط آن با IVR می­‌پردازیم و راهکارهایی برای افزایش کیفیت اولین تماس با تلفن گویا ارائه می­‌دهیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

پاسخ صوتی تعاملی (IVR) چیست؟

هماهنطور که پیش‌تر در مقاله تعریف IVR گفتیم، پاسخ صوتی تعاملی (IVR) یکی از ویژگی­‌های سیستم تلفن مدرن مراکز تماس است. این قابلیت تماس‌گیرندگان را قادر می‌سازد تا با استفاده از شماره‌گیری صوتی یا لمسی با یک سیستم کامپیوتری ارتباط برقرار کنند. IVR، تعاملات خودکار مانند مسیریابی تماس و بازیابی اطلاعات را بدون نیاز به عامل انسانی امکان­‌پذیر می­‌سازد و به مراکز تماس کمک می­‌کند تا تعاملات مشتری و عملیات تجاری خود را ساده‌­تر کنند.

بهبود-کیفیت-تماس-اول-با-IVR

سیستم تلفن گویا روشی کارآمد برای مسیریابی تماس‌­ها به اپراتور مناسب است و می‌تواند مشتریان را از طریق ارائه منوها و گزینه‌هایی مختلف، به مناسب­‌ترین واحد هدایت کند. به این ترتیب، نهایتا با بهترین کارشناس موجود برای حل مشکل خود، ارتباط خواهند گرفت.

پاسخ‌های سیستم تلفن گویا، می‌تواند فایل‌های صوتی از پیش ضبط‌‌شده یا صداهای دیجیتالی هوشمند باشد که به طور خودکار و بر اساس انتخاب­‌های کاربر، آن‌ها را هدایت می­‌کند.

چرا کسب‌وکارها به سیستم تلفن گویا نیاز دارند؟

در حالت سنتی، مشتریان به صورت حضوری یا از طریق تلفنی و تماس با شماره پشتیبانی، از متخصصان خدمات مشتریان شما کمک می­‌گیرند. بررسی‌ها نشان می‌­دهد که اغلب مشتریان امروزی ترجیح می‌­دهند با سرچ اینترنتی یا چت آنلاین پاسخ سوال خود را دریافت کنند و قبل از تماس تلفنی با مرکز تماس شما، گزینه­‌های سلف سرویس را امتحان می­‌کنند.

با توجه به این­که فرآیند پاسخ‌­گویی سریع و به‌موقع‌بودن خدمات برای مشتریان اهمیت زیادی دارد؛ در صورتی که حجم تماس­‌های بالایی را دریافت کنید، برای رسیدگی به این تعداد مشتریان به کمک پاسخ صوتی تعاملی (IVR) نیاز خواهید داشت.

تلفن گویا به کارشناسان مرکز تماس کمک می‌­کند تا نیازهای مشتری را اولویت‌­بندی کنند. آن‌ها می‌توانند تماس‌ها را بر اساس مشتریانی که مشکلات فوری دارند یا مواردی که به سرعت قابل حل هستند، اولویت‌بندی کنند. این روند باعث افزایش وضوح تماس و بهبود تجربه مشتری می­‌شود.

سیستم تلفن گویا یا IVR چه ویژگی­‌هایی دارد؟

قبل از استفاده از یک سیستم تلفن گویا در مرکز تماس خود، باید اسکریپت IVR و نحوه تعامل آن با مشتریان را ترسیم کنید. نکاتی که در این نقشه باید در نظر بگیرید شامل موارد زیر هستند:

پیام خوش آمدگویی ازپیش ضبط‌شده:

در صورتی که سیستم تلفن گویا به اطلاعات مشتری دسترسی داشته باشد، می‌توان آن را با ذکر نام مشتری شخصی‌سازی کرد.

پیام‌­های ازپیش ضبط‌شده برای ساعات غیرکاری:

اگر تلفن گویای شما به‌صورت یک سیستم همیشه روشن ۲۴ ساعته نیست؛ یک پیام آماده برای اتمام ساعت کاری داشته باشید تا مشتریان بدانند که در چه ساعتی پاسخگو خواهید بود.

منوی گزینه‌­های زبان:

اگر یک پایگاه مشتری بین­‌المللی یا چند زبانه هستید، می­‌توانید در منوی IVR خود گزینه انتخاب زبان مد نظر تماس­‌گیرنده را اضافه کنید.

منوی انواع خدمات:

می­‌توانید منوی جداگانه­‌ای برای خدمات متنوع مربوط به خرید و فروش یا تعمیرات و عیب­‌یابی فنی یا موارد دیگر داشته باشید.

موسیقی انتظار:

موسیقی مناسب یا پیام­‌های ازپیش تعیین‌شده‌­ای برای کمک به مشتریان در زمان انتظار برای برقراری ارتباط با کارشناس مربوطه، در نظر بگیرید.

گزینه هدایت تماس‌­ها به اپراتورهای فعال:

علاوه بر امکان ارتباط با اپراتور مورد نظر، بهتر است گزینه­‌ای برای ثبت پیغام صوتی برای کارشناسانی که در حال حاضر در دسترس نیستند داشته باشید؛ تا در موقعیت مناسب با مشتری خود تماس گرفته و به مشکلات ایشان رسیدگی کنند.

افزایش کیفیت اولین تماس با تلفن گویا، چگونه میسر می‌­شود؟

از طریق سیستم­‌های IVR می‌­توانید وضوح تماس اول را بهبود دهید. این عامل یکی از مهم­ترین دلایل تجربه خوب مشتری محسوب می‌­شود.

ابزارهای تلفن گویا از راه‌­های زیر باعث بهبود FCR در مرکز تماس شما می­‌شوند.

مسیریابی کارآمد تماس‌­ها

یک سیستم تلفنی مجهز به فناوری IVR با جمع‌­آوری اطلاعات تماس‌­گیرندگان، تماس‌­های تلفنی را برقرار می­‌کند. در مرحله بعدی، از این اطلاعات برای هدایت مشتریان به سمت کارشناس متخصص، برای رفع مسأله در اولین مکالمه استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب، نیازی به تماس مجدد افراد به دلیل ناموفق بودن تعامل اولیه آن­‌ها، وجود نخواهد داشت.

بهبود-کیفیت-تماس-اول-با-IVR

فناوری پاسخ صوتی تعاملی، زمانی که به درستی طراحی شده باشد، می­‌تواند تاثیر قابل توجهی بر کاهش میانگین زمان انتظار تماس‌­گیرندگان داشته باشد.

سلف سرویس خودکار

همچنین در فناوری IVR ممکن است مشتریان شما، به راه­کارهای سلف سرویس هدایت شوند. به این ترتیب امکان حل مشکلات خود بدون ارتباط با کارشناسان مرکز تماس را خواهند داشت. این قابلیت بدان معناست که تماس‌­گیرندگان زمان کمتری را برای گوش دادن به موسیقی یا اعلان­‌های ازپیش ضبط‌شده صرف می­‌کنند. علاوه بر این، خدمات سلف‌سرویس در هر ساعتی از شبانه‌­روز در دسترس است، و مشتری می‌تواند به راحتی درخواست خود را ثبت کند.

تشخیص گفتار پیشرفته

با کمک قابلیت تشخیص گفتار در سیستم IVR، تماس‌­گیرنده می‌­تواند از پیام­‌های صوتی برای انتخاب یا ارائه اطلاعات پیچیده استفاده کند. این امر سهولت ارتباط با مشتریان را افزایش می­‌دهد، و ابزارهای سلف‌سرویس را قوی‌­تر و کارآمدتر می­‌سازد.

استفاده از اطلاعات شخصی تماس­‌گیرنده

یک سیستم تلفن گویا زمانی که به خوبی طراحی شده باشد، مشابه یک کارشناس خوب و آموزش دیده عمل می­‌کند. این فناوری با جمع‌آوری اطلاعات شخصی در مورد یک مشتری، یا حتی یکپارچه‌سازی این داده‌­ها با CRM، می‌تواند پیشنهادات ویژه شخصی‌سازی شده­‌ای را ارائه دهد.

همین امروز کیفیت تماس اول خود را با کمک IVR بهبود بخشید

با این­که بخش زیادی از مشتریان مدرن به دنبال، سرعت و سهولت دریافت پاسخ و حل مشکلات خود هستند؛ هنوز افرادی وجود دارند که حتی در موارد پیش‌پاافتاده نیز، تعامل انسانی را ترجیح می‌­دهند. درصورتی که بتوانید به ارتقا کیفیت تماس اول با IVR، دست یابید، بخش وسیعی از مشتریان خود را خوشنود خواهید ساخت.

فناوری مرکز تماس مدرن، با ایجاد ارتباطی معنادار بین FCRو IVR، دستیابی به نتایج عالی در ارائه خدمات با کیفیت و مطلوب مشتریان را برای شما فراهم می­‌کند.

با استفاده از امکاناتی که نرم‌­افزار مرکز تماس الوویپ، در اختیار سازمان­‌ها قرار می‌­دهد؛ می‌­توانید در کنار قابلیت­‌هایی چون یکپارچه‌­سازی با CRM و مدیریت بهتر نیروهای دورکار، به افزایش کیفیت اولین تماس با تلفن گویا نیز بپردازید.

 

 

 

سوالات متداول

  • استفاده از تلفن گویا چه اهمیتی در رسیدگی به حجم بالای تماس‌­های مشتریان دارد؟

این فناوری پاسخ­‌گویی سریع و به موقع به مشتریان، حتی در زمان اوج تماس­‌ها را تضمین می­‌کند.

  • تلفن گویا چگونه می­‌تواند به اولویت‌­بندی نیازهای مشتری کمک کند؟

IVR اولویت­‌بندی تماس‌­ها را بر اساس فوریت آن­‌ها و امکان حل سریع مسائل انجام می‌­دهد؛ و وضوح تماس و تجربه مشتری را بهبود می‌­بخشد.

  • اجزای کلیدی سیستم تلفن گویا چیست؟

پیام‌های خوش‌آمدگویی از پیش ضبط‌‌شده، دریافت درخواست‌های بعد از ساعت کاری، گزینه‌های انتخاب زبان، منوهای خدمات، و موسیقی انتظار و موارد مشابه از ضروریات IVR هستند.

  • تلفن گویا چگونه به بهبود وضوح تماس اول (FCR) کمک می­‌کند؟

IVR با مسیریابی موثر تماس‌­ها و ارائه گزینه­‌های سلف سرویس، زمان انتظار تماس گیرندگان را کاهش می‌­دهد، و به حل مشکلات مشتری در تعامل اولیه کمک می­‌کند.

  • طراحی فرآیندهای تلفن گویا متناسب با بازار هدف چه سودی برای کسب‌وکارها دارد؟

با رسیدگی سریع به نیازهای مشترک مشتریان، کسب‌وکارها می‌توانند رضایت مشتری را افزایش داده و عملیات مرکز تماس را ساده‌­تر کنند.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرسنجی-تلفنی
تجربه مشتری

۲۰ نکته در طراحی سوالات نظرسنجی تلفنی

امروزه به‌کارگیری سوالات نظرسنجی تلفنی، بینش ارزشمندی در مورد کیفیت عملکرد مرکز تماس در اختیار شما قرار می‌­دهد.

نرخ-اشغال-مرکز-تماس
شاخص‌های مرکز تماس

شاخص نرخ اشغال (Occupancy rate) چیست؟

شاخص نرخ اشغال یا Occupancy rate یکی از مهم­‌ترین معیارهایی است که باید در مرکز تماس خود مورد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید