تفاوت نرم‌افزار On Premises با نرم‌افزار مرکز تماس ابری چیست؟

تفاوت-نرم-افزار-ابری-و-onpremises

مقایسه و درک تفاوت On Premises و نرم­‌افزار مرکز تماس ابری، به مدیران سازمان‌­ها کمک می­‌کند؛ بهترین و مناسب‌­ترین گزینه را برای توسعه کسب‌وکار خود انتخاب کنند. احتمالا اسم دو نوع مرکز تماس ابری و On Premises یا داخلی را شنیده‌­اید. اما آیا تفاوت این دو و مزیت­‌های هر یک از آن­‌ها را می‌­دانید؟

کارشناسان مرکز تماس امروزی می­‌توانند با استفاده از لپ­تاپ یا حتی تلفن همراه خود وارد سیستم شرکت شوند؛ و به‌راحتی از خانه یا هر مکان دیگری با مشتریان تعامل داشته باشند. به‌علاوه در سیستم نوین نیازی نیست، در مورد هزینه­‌های تعمیر و نگهداری منظم و ارتقاء سیستم مرکز تماس خود نگران باشید. در حالت کلی برای انتخاب بین یک نرم‌­افزار مرکز تماس در محل یا سیستم مبتنی‌بر ابر، از نظر قیمت، انعطاف­‌پذیری و رشد شرکت، باید بررسی جامعی انجام دهید. در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب هر دو تکنولوژی را بررسی کنیم؛ و با تفاوت سیستم‌های تحت وب On-Premises و سیستم‌های ابری، بیشتر آشنا شویم؛ پس جهت تصمیم‌­گیری درست در مورد مرکز تماس خود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مرکز تماس ابری چیست؟

مراکز تماس ابری پلتفرم­‌هایی برای ارائه خدمات مشتری هستند، که روی زیرساخت­‌های مبتنی‌بر ابر اجرا می­‌شوند. نرم‌­افزار، سخت‌افزار مرکزی و اطلاعات آن­‌ها همه توسط یک شرکت ارائه‌­دهنده در فضای ابری ذخیره و میزبانی می­‌شود.

تفاوت-نرم-افزار-ابری-و-onpremises

در دنیای نرم‌­افزاری، ابر به سرورهایی اطلاق می­‌شود که از راه دور و از طریق اینترنت در دسترس هستند؛ در حالی که قبل از فراگیر شدن اینترنت، سرورها فقط به‌صورت محلی در دسترس بودند و به آن­‌ها On Premises گفته می­‌شد.

با بهره‌گیری از فناوری مبتنی‌بر ابر، مراکز تماس نوین می‌توانند انعطاف‌پذیری بیشتر، صرفه‌جویی در هزینه­‌ها، و دسترسی بهتری برای کارمندان دورکار خود فراهم آورند.

ویژگی‌­های اصلی مرکز تماس ابری شامل موارد زیر هستند:

  • دسترسی از راه دور: کارمندان شما می­‌توانند از طریق اتصال به اینترنت، از هر نقطه جغرافیایی به مرکز تماس ابری دسترسی داشته باشند.
  • عملیات مقیاس‌پذیر: مراکز تماس ابری مقیاس‌پذیری بالایی را دارند؛ و کسب‌وکارها را قادر می­‌سازند تا به‌راحتی منابع خود را بر اساس حجم تماس‌­ها تنظیم کنند؛ به‌این‌ترتیب مدیریت کارآمد خواسته‌های مختلف مشتریان ممکن خواهد بود.
  • مدل‌های پرداخت منعطف: گزینه‌های صورت‌حساب این سیستم بسیار انعطاف‌پذیری هستند و سازگاری یکپارچه و مقرون‌به‌صرفه بودن را برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورند.

به‌طور خلاصه مرکز تماس ابری دستیابی به مزایای زیر را برای شما امکان­‌پذیر می­‌سازد:

  • مقرون‌به‌صرفه بودن: مدل قیمت‌گذاری این سیستم، نیازی به سرمایه‌گذاری‌های اولیه قابل توجه ندارد و مراکز تماس ابری را برای انواع کسب‌وکارها مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر می‌سازد.
  • استقرار سریع: مراکز تماس ابری را می‌­توان به سرعت و بدون نیاز به نصب سخت­‌افزارهای پیچیده، در زمانی اندک برای خدمات مشتریان شرکت راه‌­اندازی نمود.
  • ادغام‌­های یکپارچه: راه‌حل‌های مبتنی‌بر فضای ابری اغلب با ادغام‌ها و APIهای از پیش ساخته‌شده، ارائه می‌شوند؛ و ارتباط نرم با سایر ابزارها و برنامه‌های تجاری را امکان‌پذیر می‌سازند؛ همچنین سبب تسهیل گردش کار و افزایش بهره‌وری می­‌شوند.

مراکز تماس ابری به دلیل توانایی خود در ارائه تجربیات مشتری بهبود یافته، کارایی هزینه و سازگاری آسان با نیازهای در حال تغییر کسب‌وکارها، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌­اند و به انتخابی جذاب برای عملیات خدمات مشتری مدرن تبدیل شده‌­اند.

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های مرکز تماس ابری

مرکز تماس On Premises چیست؟

این نوع مرکز تماس در محل شرکت، و بر زیرساخت موجود شما نصب و راه‌­اندازی می­‌شود. به این معنی که سخت‌افزار، نرم‌افزار و داده‌ها همگی متعلق به خود شرکت هستند؛ و در محل فیزیکی سازمان مستقر شده‌­اند.

تفاوت-نرم-افزار-ابری-و-onpremises

مزیت مراکز تماس در محل این است که همه چیز به صورت داخلی مدیریت و کنترل می­‌شود. به‌طور معمول، شرکت‌­ها برای نصب، نگهداری و ارتقای مرکز تماس On Premises خود باید متکی به تیم­‌های اختصاصی IT باشند. اما این نوع زیرساخت داخلی و نگهداری آن با هزینه­‌های بالا و محدودیت در انعطاف‌پذیری همراه است. همین ویژگی­‌ها باعث شده است که امروزه در مقابل همتای مدرن‌تر خود، یعنی مرکز تماس مبتنی‌بر ابر، از محبوبیت کمتری برخوردار باشند.

ویژگی­‌های اصلی مرکز تماس On Premises شامل موارد زیر هستند:

  • قابلیت کنترل و سفارشی‌سازی: در این مدل سازمان‌ها کنترل کاملی بر محیط مرکز تماس دارند، و امکان سفارشی‌سازی گسترده برای رفع نیازهای خاص کسب‌وکار و ادغام با سیستم‌های موجود فراهم است.
  • حریم خصوصی و امنیت داده‌ها: این نوع مراکز تماس با میزبانی داده‌های داخلی، حریم خصوصی و امنیت داده‌ها را افزایش می‌دهند؛ به‌این‌ترتیب می‌­توان از انطباق با مقررات صنعت و محافظت از اطلاعات حساس مشتری مطمئن شد.

مزایای اولیه‌­ای که از یک مرکز تماس On Premises می­‌توان انتظار داشت، عبارتند از:

  • پایبندی به قوانین صنعت: راه‌حل‌های داخلی قابلیت کنترل بیشتری بر اقدامات امنیتی و مدیریت داده‌ها دارند؛ و رعایت الزامات سختگیرانه صنعت و دولت را برای کسب‌وکارها آسان‌تر می­‌سازند.
  • تأخیر کمتر و کیفیت تماس بالا: با حفظ زیرساخت در محل، مراکز تماس On Premises معمولاً تأخیر کمتری را تجربه می‌کنند، این امر منجر به بهبود کیفیت تماس و ارتقا تجربه کلی مشتری می‌شود.

مقایسه سیستم‌های On Premises و نرم‌­افزار مرکز تماس ابری

برای این­که با آگاهی بیشتری بین این دو تکنولوژی مقایسه و انتخاب کنید، در ادامه ۶ تفاوت عمده‌­ای که بین آن­‌ها وجود دارد را بیان می­‌کنیم:

زمان مورد نیاز برای راه‌­اندازی

اجرا و استقرار یک مرکز تماس On Premises، ممکن است چندین ماه طول بکشد. خرید سخت‌­افزارهای مورد نیاز، دریافت مجوز، راه‌­اندازی زیرساخت و تطبیق با نرم‌­افزار مناسب کار آسانی نیست. در مقابل، راه‌­اندازی نرم­‌افزار مرکز تماس مبتنی‌بر ابر معمولاً در حد نصب یک برنامه عادی روی رایانه زمان نیاز دارد.

هزینه‌­ها و مخارج

هزینه یک مرکز تماس On Premises می­‌تواند بسیار بالا باشد؛ به‌خصوص برای مشاغل کوچک و متوسط که قصد دارند فضای اداری فعلی خود را توسعه دهند، مقرون‌به‌صرفه نیست. به طور متوسط، به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژی در سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مرکز تماس، نصب‌های موجود باید هر پنج تا هفت سال یکبار تعویض شوند. به این ترتیب در درازمدت، هزینه­‌های سنگینی به سازمان تحمیل می­‌شود.

در حالی که، سیستم‌های تلفن مبتنی‌بر ابر را می‌توان بدون سرمایه‌گذاری قابل توجهی در سخت‌افزار یا زیرساخت راه‌­اندازی کرد؛ تنها چیزی که نیاز دارید، اطمینان از اتصال اینترنتی قوی و دستگاه‌هایی است که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند.

انعطاف‌­پذیری

برخلاف مرکز تماس On Premises، پلت­فرم مرکز تماس مبتنی‌بر ابر کارمندان را قادر می­‌سازد وظایف خود را بصورت دورکاری به انجام برسانند؛ مشروط بر اینکه یک اتصال اینترنتی قوی داشته باشند. داشتن یک مرکز تماس مجازی می‌­تواند مزیت­‌های زیادی برای کسب‌وکار شما داشته باشد؛ از جمله این مزایا کاهش هزینه­‌های سازمان و همچنین کاهش ترک کار اپراتورهای مرکز تماس است.

قابلیت اطمینان

بیشتر ایراداتی که در مورد قابلیت اطمینان و کیفیت تماس‌­های اول ویپ بیان می‌شود، مربوط به خود فناوری نیست، بلکه به دلیل ضعیف بودن اتصال اینترنت است. راه‌­حل این است که از قدرت و پهنای باند اینترنتی خود مطمئن شوید. تکنولوژی مرکز تماس ابری، زمانی که توسط ارائه‌دهنده توانمند و بر بستر مناسبی اجرا شود، قابلیت اطمینان مراکز تماس On Premises را در کنار مزایای فناوری مدرن ارائه می‌­دهد.

ادغام‌­ها

یکپارچه‌سازی نرم‌افزار مرکز تماس داخلی با سایر خدمات امکان‌پذیر است؛ اما انجام مراحل این ادغام معمولا بسیار پیچیده بوده و حتی برای با تجربه‌ترین متخصصان فناوری نیز فرآیند سخت و زمان‌­بر محسوب می‌شود. اما ارائه‌­دهندگان خدمات نرم‌­افزار مرکز تماس مبتنی‌بر ابر، محصولات خود را طوری طراحی کرده‌­اند؛ که به‌راحتی با سایر پلتفرم­‌های موجود در سازمان یکپارچه شوند. این ویژگی تجربه بهتری برای کارشناسان مرکز تماس، همچنین مشتریان شما رقم می­‌زند.

بیشتر بخوانید: مزایای ادغام VoIP و مرکز تماس

دوستی با محیط زیست

هرچند حرکت به سمت یک مرکز تماس کاملا مجازی به احتمال زیاد، برای همه شرکت­‌ها مناسب نیست؛ اما استفاده از نرم‌افزار مرکز تماس مبتنی‌بر ابر، به معنای برداشتن گام‌هایی موثر به سمت فرآیندهای سازمانی سبزتر و دوست­‌دار محیط‌ ­زیست است.

انتخاب مناسب بین سیستم­‌های On Premises و نرم‌­افزار مرکز تماس ابری

تفاوت‌های زیادی بین مراکز تماس داخلی و ابری وجود دارد؛ اما با آگاهی از تفاوت­‌ها و مقایسه On Premises  و نرم­افزار مرکز تماس ابری، می‌توانید بهترین انتخاب را در زمینه کال سنتر مورد نیاز خود داشته باشید.

هر دو تکنولوژی مورد بحث در این مطلب، همواره در تلاش برای توسعه و بهبود امکانات خود هستند؛ و برای دستیابی به بالاترین بازدهی مرکز تماس باهم رقابت می‌کنند. فناوری ابری در حالت کلی قوی‌­تر است، و مقیاس‌­پذیری و انعطاف زیادی را در اختیار سازمان قرار می‌­دهد. از سوی دیگر، On-Premises قابلیت کنترل بالایی برای محافظت از داده‌­های حساس از درون شرکت دارد.

برای دریافت مشاوره تخصصی و درک بهتر تفاوت سیستم‌های تحت وب On-Premises و سیستم‌های ابری، همچنین انتخاب بهترین گزینه برای کسب‌وکار خود، حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.

 

 

 

سوالات متداول

  • مرکز تماس ابری چیست؟

مرکز تماس ابری پلتفرمی است که خدمات مشتری را روی زیرساخت‌های مبتنی بر ابر و اینترنت ارائه می‌دهد.

  • ویژگی‌های بارز مرکز تماس ابری چیست؟

دسترسی از راه دور، عملیات مقیاس‌پذیر، و مدل‌های پرداخت منعطف.

  • مهم­‌ترین مزایای استفاده از مرکز تماس ابری چیست؟

مقرون‌به‌صرفه بودن، استقرار سریع، و ادغام‌های یکپارچه.

  • منظور از مرکز تماس On Premises چیست؟

مرکز تماسی که در محل شرکت نصب و راه‌اندازی شده، و سخت‌افزار و نرم‌افزار آن به صورت داخلی مدیریت می‌شوند.

  • مهم­‌ترین مزایای مرکز تماس On Premises چیست؟

کنترل و سفارشی‌سازی کامل، حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، پایبندی به قوانین صنعت، و تأخیر کمتر.

  • تفاوت زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی مرکز تماس ابری و On Premises چقدر است؟

راه‌اندازی مرکز تماس ابری بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از On Premises است که ممکن است چندین ماه طول بکشد.

همین حالا برای اطلاع از راهکارهای مدیریت مرکز تماس، مشاوره رایگان بگیرید.

فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما جهت مشاوره با شما تماس گیرند.

اشتراک گذاری

مقالات مرتبط

نظرسنجی-تلفنی
تجربه مشتری

۲۰ نکته در طراحی سوالات نظرسنجی تلفنی

امروزه به‌کارگیری سوالات نظرسنجی تلفنی، بینش ارزشمندی در مورد کیفیت عملکرد مرکز تماس در اختیار شما قرار می‌­دهد.

نرخ-اشغال-مرکز-تماس
شاخص‌های مرکز تماس

شاخص نرخ اشغال (Occupancy rate) چیست؟

شاخص نرخ اشغال یا Occupancy rate یکی از مهم­‌ترین معیارهایی است که باید در مرکز تماس خود مورد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

جهت دریافت دمو رایگان اطلاعات خود را وارد نمایید