فهرست مطالب
Toggleآشنایی با انواع سیپ ترانک (SIP TRUNK)، کمک میکند تا به انتخابی صحیح برای کسبوکار خود برسید. SIP Trunk یک خط تلفن مجازی است، که از یک ارائهدهنده خدمات تلفن اینترنتی (ITSP) دریافت میشود؛ کاربران میتوانند از طریق این فناوری، تماسهای تلفنی خود را بر بستر اینترنت برقرار کنند.
امروزه، انواع خط سیپ ترانک بخش مهمی از فناوری VoIP و مخابرات هستند؛ بنابراین تا پایان این مطلب با ما همراه باشید، تا هر آنچه در مورد این تکنولوژی مرکز تماس باید بدانید را بهطور خلاصه مرور کنیم.
تعریف SIP Trunking
در اصطلاح عامیانه، پروتکل سیپ ترانک مجموعهای از قوانین و رویههایی است، که برای انتقال دادهها بین رایانهها بهکار میرود؛ مانند HTTP که پروتکلی برای ارائه صفحات وب در بستر اینترنت است.SIP تماسهای VoIP را برقرار و نگهداری میکند.
منظور از SIP مخفف عبارت Session Initiation Protocol، به معنای یک پروتکل سیگنالینگ است؛ که توسط تلفنIP برای برقراری، حفظ و پایان تماسها استفاده میشود. با اینکه این فناوری نقش مهمی در تلفن VoIP ایفا میکند، اما پروتکل اصلی مورد استفاده برای انتقال تماس نیست؛ بلکه با استفاده از RTP (پروتکل حمل و نقل بلادرنگ) کار خود را انجام میدهد.
در حالت کلی، ترانک SIP مزایای کلیدی زیر را به شرکتها ارائه میدهد:
- ادغام صدا، ویدئو، چت و دادهها در یک پلتفرم یکپارچه
- کاهش ۵۰٪ یا بیشتر هزینه تماس، در مقایسه با خطوط تلفن آنالوگ
- ویژگیهای پیشرفته ردیابی تماس و تجزیه و تحلیل آن
- مقیاس آسان برای افزودن خطوط و انطباق با نیازهای متغیر سازمان
- بازیابی فاجعه داخلی برای انعطافپذیری بیشتر
- انعطافپذیری برای کار ترکیبی یا دورکاری
دلیل اهمیت SIP
با پیشرفت تکنولوژی شبکههای PSTN و ISDN تا سال ۲۰۲۵ بهصورت کامل از رده خارج میشوند؛ بنابراین همه کسبوکارها باید قبل از این زمان به فناوری VoIP انتقال پیدا کنند. با توجه به اینکه SIP زیرساخت تلفنهای مدرن است، هر سازمانی که به یک سیستم تلفن مبتنیبر اینترنت روی بیاورد، به آن تکیه میکند.
با وجود مزایای بسیاری که سیپ ترانک برای مراکز تماس دارد، اما بد نیست که از چالشهای آن هم آگاه باشید. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله “چالشهای سیپ ترانک” مراجعه کنید.
انواع سیپ ترانک
سیستمهای سیپ ترانکینگ ابزارهای ارتباطی مختلف را با هم متحد میسازند تا کیفیت همکاری سازمانی، خدمات مشتری و عملیات مرکز تماس را افزایش دهند. در ادامه انواع این سیستمها و مزایای آنها را بیان میکنیم.
سیپ ترانک میزبانی شده
SIP Trunkهای میزبانی شده خطوط تلفن VoIP هستند، که توسط یک شرکت شخص ثالث به سازمانها ارائه میشوند. ارائهدهنده هاست مسئولیت مراقبت و نگهداری سیستم، بهروزرسانی، ارتقاء و بازیابی اطلاعات را بر عهده دارد. دادههای تماس به طور ایمن از طریق اینترنت عمومی، به مرکز داده ارائهدهنده خدمات منتقل میشود.
مزایای سیپ ترانکهای میزبانیشده عبارتند از:
- قابلیت اطمینان: ارائهدهندگان SIP میزبانیشده، اغلب از اقدامات امنیتی قوی و بهروزرسانیها برای اطمینان از عدم بروز اختلال در خدمات استفاده میکنند.
- مقیاسپذیری آسان: همانطور که نیازهای کسبوکار شما تغییر میکند؛ میتوانید بهطور یکپارچه از طریق یک پورتال وب سلف سرویس، بر تعداد خطوط SIP خود بیافزایید یا در صورت لزوم آنها را حذف کنید.
- صرفهجویی در هزینهها: SIP میزبانیشده به شما امکان میدهد، با پرداخت هزینه ماهانه با قیمت رقابتی از امکانات کامل این سیستم استفاده کنید؛ و نیازی به خرید سختافزارهای گران قیمت ندارید.
ترانکهای SIP میزبان بهویژه مناسب مشاغل کوچکی هستند، که منابع لازم برای استقرار و مدیریت سیستمهای داخلی پیچیده را ندارند. مقرونبهصرفه بودن، قابلیت اطمینان و سهولت مقیاسبندی این مدل برای بسیاری از شرکتهای بزرگ نیز جذاب است.
SIP مبتنیبر ابر
ترانکهای SIP مبتنیبر ابر از زیرساختهای ابری برای ارائه تماسها از طریق اینترنت استفاده میکنند. در این سیستم به جای داشتن تجهیزات SIP در محل، مسیریابی تماس، سیگنالدهی و هوشمندی از راه دور در پلتفرم ابری امن ارائهدهنده خدمات انجام میشود.
ترانکهای SIP مبتنیبر ابر مزایای زیر را برای مشتریان خود فراهم میکنند:
- انعطافپذیری: یک SIP ابری بهراحتی با برنامههای تجاری محبوب ادغام میشود؛ و میتواند تماسها را بر اساس شرایط زمانی مسیریابی کند.
- قابلیت اطمینان: پلتفرمهای ابری پیشرو، افزونگی قوی، خطای خودکار و تنوع جغرافیایی را برای مدت زمان طولانی ارائه میدهند.
- مقیاسپذیری: یک SIP مبتنیبر ابر با افزودن سریع ظرفیت یا منابع اضافی، بسادگی مقیاس کار را تغییر میدهد.
راهحلهای SIP مبتنیبر ابر، به بهترین وجه پاسخگوی شرکتهای بزرگتری که به سیستمهای مقیاسپذیر با ادغام عمیق با ابزارهای ارتباطی یکپارچه (UC) نیاز دارند، هستند.
SIP Trunkهای داخلی
ترانکهای SIP داخلی شامل استقرار سختافزار PBX با قابلیت SIP در محل و اتصال به یک ارائهدهنده خدمات سیپ ترانکینگ از طریق اینترنت عمومی است. این ابزار، امکان کنترل مستقیم بر سیستم تلفن با زیرساخت IP را فراهم میکند.
مزایای SIP Trunkهای داخلی عبارتند از:
- سفارشیسازی: شامل ادغام دقیق با سایر دادههای مشتری، گردش کار و برنامههای تجاری میشود.
- قابلیت تماس ویدیویی:. سانترالهای محلی میتوانند تماسهای ویدیویی و کنفرانس تصویری را مدیریت کنند.
- کنترل زیرساخت: قابلیتهای زیرساخت سیستم تلفن موجود به حداکثر میرسد.
راهحلهای سیپ ترانکینگ در محل، برای شرکتهای بزرگی که نیروی انسانی فنی و تخصص مورد نیاز برای مدیریت سیستم را از قبل دارا هستند؛ و محدودیت مالی ندارند، مناسب است.
راهحلهای ترکیبی SIP
سیپ ترانک Hybrid میتواند سختافزار PBX داخلی شما را با زیرساختهای ارائهدهنده ترانک میزبان ترکیب کند تا به قابلیتهای ارتباطی یکپارچه دست یابید.
مزایای روش سیپ ترانک ترکیبی عبارتند از:
- مسیر مهاجرت تدریجی از تجهیزات سختافزاری موجود و کانالهای صوتی داخلی با انعطافپذیری و مقیاسپذیری سرویسهای SIP ابری ترکیب میشوند، و امکان انتقال نرم را فراهم میکنند.
- ارتباطات یکپارچه ویدئو کنفرانس، پیامرسانی فوری، دسترسی و سایر ویژگیهای UC در این سیستم فعال هستند.
- زیرساختهای قبلی همچنان در این سیستم حفظ میشوند، و ارزش سیستمهای قدیمی شما پس از انتقال به فناوری جدید بصورت کامل از بین نمیرود.
سیپ ترانکینگ هیبریدی برای شرکتهای بزرگتر که سرمایهگذاری قابل توجهی در تجهیزات PBX انجام دادهاند، جذابتر است. این شرکتها میتوانند خدمات SIP ابری مقرونبهصرفه، انعطافپذیر و مقیاسپذیر را در سیستم سابق خود ادغام کنند.
انتخاب سرویس سیپ ترانک مناسب
آشنایی با انواع خدمات SIP TRUNK به ارتقا کیفیت ارتباطات مرکز تماس، و افزایش کارایی و بهرهوری کارکنان شما کمک میکند. برای انتخاب مناسب میان انواع سیپ ترانکهای موجود، بهتر است موارد زیر را مد نظر قرار دهید:
- تعداد تماسهای همزمانی که در دورههای اوج باید پاسخگو باشید، را برای اندازهگیری تعداد کانالها و ظرفیت SIP ارزیابی کنید.
- اتصالات فیزیکی سیستمهای PBX قدیمی که نیاز به یکپارچهسازی با فناوری جدید دارند، را تعیین کنید.
- برای جلوگیری از تاخیر، پژواک یا قطع شدن تماسهای ویدیویی و تلفنی، یک اتصال اینترنتی قوی داشته باشید.
- کل هزینههای سختافزاری و نرمافزاری مورد نیاز را برآورد نمایید.
- بررسی کنید که اقدامات امنیتی و استانداردهای سیستم با سیاستهای داخلی و مقررات صنعت شما تطبیق داشته باشد.
- خدمات پشتیبانی، تضمین کیفیت، و شیوههای اختصاصی خدمات مشتری ارائهدهنده مد نظر خود را بررسی کنید.
- میزان صرفهجوییهای احتمالی در تماسهای محلی یا حتی بینالمللی تحت سیستم صوتی جدید را بررسی کنید.
امروزه سیستمSIP به ویژه برای یکپارچهسازی ایمن تیمهای دورکار و توانمندسازی آنها با تجهیزات مرکز تماس (قابلیت اشتراکگذاری صفحه، همکاری اسناد، و جلسات ویدیویی) ضروری است.
برای اینکه بتوانید بیشترین بهرهوری را از انتقال به سیستم ارتباطی نوین بدست آورید؛ انتخاب درست در میان انواع خط سیپ ترانک، و دستیابی به یک شرکت ارائهدهنده توانمند در این زمینه اهمیت زیادی دارد.
در صورتی که مشاوره تخصصی در مورد مراکز تماس نوین و تکنولوژیهای تشکیل دهنده آن نیاز دارید، حتما با کارشناسان ما در الوویپ تماس بگیرید.
سوالات متداول
- SIP Trunk چه نوع اتصالی است؟
سیپ ترانک نوعی اتصال مجازی است، مشابه خط تلفن سنتی، اما به جای استفاده از سیمهای مسی، از اینترنت (VoIP) برای برقراری تماسهای صوتی و انتقال دادهها استفاده میکند.
- آیا سیپ ترانکینگ نوعی VoIP است؟
SIP یک روش خاص برای ایجاد، مدیریت جلسات چند رسانهای در برنامههای VoIP است؛ در حالی که VoIP به طور گسترده به ارتباطات تلفنی از طریق اینترنت اشاره دارد.
- هدف اصلی ترانکینگ چیست؟
هدف اصلی ترانکینگ، در زمینه مخابرات، ادغام چندین کانال ارتباطی در یک اتصال یا پیوند واحد است.
- تفاوت بین SIP Trunking و IP Trunking چیست؟
ترانک SIP به طور خاص به استفاده از پروتکل SIP برای مدیریت جلسات ارتباطات چند رسانهای روی شبکههای IP اشاره دارد؛ اما ترانک IP یک اصطلاح گستردهتر است.
- مزایای عمده سیپ ترانک کدامند؟
- صرفهجویی قابل توجه در هزینه
- تداوم کسبوکار
- مقیاسپذیری ساده
- ویژگیهای ارتباطی یکپارچه
- تجزیه و تحلیل تماسها
- مزایای مختص دورکاری
- افزایش بهرهوری
- چه زمانی به ترانک SIP نیاز داریم؟
اگر به دنبال کاهش هزینهها، سادهسازی زیرساختهای ارتباطی، پشتیبانی از کارکنان دورکار یا یکپارچهسازی فرمهای ارتباطی (صوتی، ویدئویی، پیامرسانی) هستید، شما به سیپ ترانک نیاز دارید.
.